Det är lätt att förstå varför Trafikverket ville undvika att göra nyttokalkylen för utbyggnaden av Hjuviksvägen kända för allmänheten, skriver debattörerna.
Det är lätt att förstå varför Trafikverket ville undvika att göra nyttokalkylen för utbyggnaden av Hjuviksvägen kända för allmänheten, skriver debattörerna.

Trafikverket mörkade sin kalkyl

ANNONS
|

Trafikverkets regiondirektör, Håkan Wennerström, har trots upprepade förfrågningar, i åtta månaders tid brutit mot grundlagen genom att vägra lämna ut nyttokalkylen för den omdebatterade utbyggnaden av Hjuviksvägen, del av Västsvenska paketet. Kalkylen begärdes ut första gången den 29 oktober 2012. Även politiker i trafiknämnden som begärt ut kalkylen har förvägrats ta del av den. Den 24 juli i år konstaterade Trafikverkets jurister att den av konsulter upprättade nyttokalkylen hela tiden varit en offentlig handling.

Baserad på felaktiga indata

Det är lätt att förstå varför Trafikverket ville undvika att göra siffrorna kända för allmänheten. Nyttokalkylen visar att en investering på 190 miljoner ger en samhällsekonomisk förlust på närmare 40 miljoner, trots att kalkylen är baserad på felaktiga och för projektet alltför fördelaktig indata. Beräkningarna grundar sig på att utbyggnaden kommer generera nytta i 40 år när Trafikverkets förstudie visar att vägens kapacitetstak nås redan vid samma tidpunkt som busskörfältet beräknas stå klart. En ny lösning för trafiken till och från Öckerö måste då tas fram ändå.

ANNONS

Att Trafikverkets regiondirektör och ordförande i styrgruppen för det Västsvenska paketet, som hanterar 34 miljarder av skattebetalarnas pengar, undanhåller material för allmänhet och ansvariga politiker är mycket allvarligt. Offentlighetsprincipen är en hörnsten i vår demokrati som garanterar allmän insyn och en fri samhällsdebatt. Hjuviksvägen är ytterligare ett exempel på ett olönsamt och kraftigt ifrågasatt projekt inom Västsvenska paketet där ansvariga myndigheter i sin iver att driva genom dessa förvanskar eller döljer fakta. Det riskerar att negativt påverka stadens utveckling lång tid framöver.

Emma Svensson

Nätverket Hjuviksvägen

Matti Skogerstrand

Nätverket Övre Hällsvik

ANNONS