Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
1/10

Test: Proteinbars och sportmellanmål

Konsumenttest Proteinbars framställs som ett nyttigt mellanmål för den som tränar. Men många innehåller också mängder med fett och socker, samtidigt som de saknar viktiga näringsämnen. – Tränar man normalt kan man gå upp i vikt om man äter de här regelbundet, säger dietisten Anna Hamilton.

”Ät i samband med träning” och ”för att bygga muskler och styrka”. Så lyder budskapen på förpackningarna. De chokladkakeliknande proteinbarerna säljs numera överallt ¬– i mataffärerna, närbutikerna och träningskedjornas receptioner. Kakorna är lätta att ta med och trycka i sig före eller efter träning. Men frågan är hur nyttigt de är?

Testfakta tog hjälp av dietisten Anna Hamilton, en av grundarna till faktasajten matvett.se, för att granska innehållsförteckningarna på tio vanliga märken.

- Visst innehåller de mycket protein. Men man ska inte tro att det är några nyttigheter man äter. I förhållande till hur stort tillskott av kalorier de ger bidrar de över lag med väldigt lite annan näring som vitaminer, mineraler och antioxidanter. Det betyder att du måste äta väldigt näringsrikt de andra målen för att få i dig allt du behöver och samtidigt inte gå upp i vikt.

Enligt Anna Hamilton kan det vara bra att fylla på med protein i samband med träning, framförallt för de som tränar väldigt hårt och ofta. Men av de proteinbars vi tittat på är det ingen som är optimal för ändamålet, även om vissa är bättre än andra.

- Ett återhämtningsmål med snabba proteiner och kolhydrater kan behövas direkt efter träningen för att hjälpa musklerna att återhämta sig och byggas upp. Men fetthalten i många av de här produkterna är för hög. Fett gör att magsäckstömningen går långsammare och man får därför inte den snabba näringstillförseln ut i kroppen.

Som återhämtningsmål är proteinpulver som man blandar ut med vatten bättre, menar Anna Hamilton. De innehåller vanligtvis mindre fett, och eftersom det är flytande näring kommer den också snabbare ut till musklerna.

En vanlig motionär behöver inte något extra intag av protein från barer eller pulver. Proteinbehovet tillgodoses för de allra flesta under de vanliga måltiderna. Däremot kan det vara bra med ett mellanmål före träningen för att orka prestera på hög nivå. Det är också bra med ett mellanmål efter passet om det är flera timmar till nästa planerade mål.

Väljer du att äta en proteinbar som mellanmål är rådet att välja en som kombinerar protein från flera källor, eftersom de har något olika egenskaper. Och välja en som har låg sockerhalt. Låg sockerhalt kompenseras dessvärre ofta av sötningsmedel i de här produkterna, vilket kan ge magbesvär i form av gaser eller ha en laxerande verkan.

På det hela taget finns det många andra mellanmål som är betydligt bättre och billigare.

- De proteinbarer vi tittat på är i princip som en fika eller en chokladboll med extra protein. Sex deciliter mjölk eller en och en halv deciliter kvarg ger samma proteinmängd, och då slipper du alla andra ingredienser som kroppen inte behöver, säger Anna Hamilton.

Fakta: olika sorters protein

• Proteiner kan komma från animaliska produkter som kött, mjölkprodukter och ägg, eller från växtriket som bönor, linser, nötter, hampa, sädesslag.

• Många livsmedel från växtriket innehåller inte alla aminosyror som kroppen behöver.

• Protein från olika vegetabiliska källor kompletterar dock varandra. Man kan få i sig alla aminosyror från vegetabiliska källor om man äter varierat.

• Vissa proteiner går snabbare för musklerna att ta upp, till exempel vassleprotein.

• Mjölkprotein består till 20 procent av vassleprotein och till 80 procent av kasein som är ett ”långsamt protein”.

Näring och träning

• En normalperson behöver cirka 0,8 gram protein per kilo kroppsvikt och dag. En person som tränar hårt och ofta behöver cirka 1,7 gram protein per kilo kroppsvikt och dag.

• Äter du mer energi än vad du behöver omvandlas onödig energi till fett och du går upp i vikt, oberoende av vad energin kommer från.

• Ett återhämtningsmål för den som tränar hårt och ofta bör innehålla 10 – 20 gram protein och ca 1 g kolhydrat per kg/kroppsvikt. Protein från vassle är bra i återhämtningsmål eftersom det går snabbt för kroppen att ta upp det.

• 20 gram protein får du i dig genom att äta ca 1,5 deciliter kvarg eller dricka 6 deciliter mjölk. Lägg till 1-2 bananer eller ett glas juice för kolhydraterna och eventuellt en smörgås så har du ett återhämtningsmål. Kvarg med bär, en rågsmörgås med ost eller ägg eller bönröra passar bra som mellanmål.

• De sötningsmedel som används i flera av produkterna kan ge magbesvär i form av gaser (till exempel polydextros, oligofruktos) eller ha en laxerande effekt (till exempel maltitiol).

Smak: Mocka choklad

Konsumentkontakt: delicato.se

Cirkapris, kr: 19 kr

Vikt: 55 g

Näringsvärde per 100 g

Energi: 420 kcal

Fett (varav mättat): 18 (10) g

Kolhydrater (varav socker): 40 (30) g

Protein: 20 g

Fakta om innehållet

Proteinkällor: mjölkprotein

Sötningsmedel/sockerkällor: glukossirap, fruktossirap, socker, oligofruktos

Totalt antal ingredienser: 16

Energin från protein av den totala energimängden: 19 procent

Dietistens kommentarer:

Om innehållet: Minst protein i förhållande till energimängden. Mycket socker plus sötningsmedel som kan ge gaser.

Passar som återhämtningmål? Nej. Innehåller för mycket fett.

Passar som mellanmål? Nej. Innehåller för mycket socker.

Smak:Toffee flavour

Konsumentkontakt: gainomax.com

Cirkapris, kr:18 kr

Vikt: 60 g

Näringsvärde per 100 g

Energi: 380 kcal

Fett (varav mättat): 12 (6) g

Kolhydrater (varav socker): 38 (28) g

Protein: 34 g

Fakta om innehållet

Proteinkällor: mjölkprotein, hydrolyserat vetegluten

Sötningsmedel/sockerkällor: socker, glukossirap, isomaltulos

Totalt antal ingredienser: 19

Energin från protein av den totala energimängden: 36 procent

Dietistens kommentarer:

Om innehållet: Mycket kolhydrater och socker.

Passar som återhämtningmål? Nej. Innehåller främst långsamt protein.

Passar som mellanmål? Nej. Innehåller för mycket socker.

Smak: Pepparkaka

Konsumentkontakt: leader.fi

Cirkapris, kr: 25 kr

Vikt: 61 g

Näringsvärde per 100 g

Energi: 334 kcal

Fett (varav mättat): 9 (6) g

Kolhydrater (varav socker): 34 (7) g

Protein:36 g

Fakta om innehållet

Proteinkällor: sojaprotein

Sötningsmedel/sockerkällor: maltitolsirap, fruktos, polydextros, sukralos

Totalt antal ingredienser: 25

Energin från protein av den totala energimängden: 43 procent

Dietistens kommentarer:

Om innehållet: Lägst fettinnehåll. Hög proteinhalt. Lite socker men mycket sötningsmedel som kan ha laxerande verkan.

Passar som återhämtningmål? Nej. Innehåller främst långsamt protein.

Passar som mellanmål? Ja, men bättre alternativ finns.

Smak: Chocolate & orange flavour

Konsumentkontakt: maxim.se

Cirkapris, kr: 23 kr

Vikt:80 g

Näringsvärde per 100 g

Energi:367 kcal

Fett (varav mättat): 9 (6) g

Kolhydrater (varav socker): 16 (9) g

Protein: 54 g

Fakta om innehållet

Proteinkällor: mjölk- och sojaprotein

Sötningsmedel/sockerkällor: socker, polydextros, isomaltulos, sukralos

Totalt antal ingredienser: 17

Energin från protein av den totala energimängden: 59 procent

Dietistens kommentarer:

Om innehållet: Mest protein, lägst andel fett. Mindre andel socker. Sötningsmedel som kan ge gaser.

Passar som återhämtningmål? Nej. Innehåller främst långsamt protein.

Passar som mellanmål? Ja, om du behöver mycket protein.

Smak: Crispy choclate & caramel

Konsumentkontakt: nutramino.dk

Cirkapris, kr: 29 kr

Vikt: 60 g

Näringsvärde per 100 g

Energi: 351 kcal

Fett (varav mättat): 10 (5) g

Kolhydrater (varav socker): 28 (24) g

Protein: 34 g

Fakta om innehållet

Proteinkällor: soja- och vassleprotein

Sötningsmedel/sockerkällor: polydextros, socker, invertsockersirap

Totalt antal ingredienser: 24

Energin från protein av den totala energimängden: 39 procent

Dietistens kommentarer:

Om innehållet: Kombinerar långsamma och snabba proteiner. Lite fett. Sötningsmedel som kan ge gaser.

Passar som återhämtningmål? Ja, tillsammans med annan kolhydratkälla.

Passar som mellanmål? Nej. Innehåller för mycket socker.

Smak: Vanilla Toffee Fudge

Konsumentkontakt: mmsports.se

Cirkapris, kr: 25 kr

Vikt:85 g

Näringsvärde per 100 g

Energi: 426 kcal

Fett (varav mättat): 21 (9) g

Kolhydrater (varav socker): 31 (12) g

Protein: 32 g

Fakta om innehållet

Proteinkällor: vassle-, soja- och mjölkproteinisolat, kalciumkaseinat, m. fl.

Sötningsmedel/sockerkällor:maltitol, sukralos, socker, majssirap

Totalt antal ingredienser: 29

Energin från protein av den totala energimängden: 30 procent

Dietistens kommentarer:

Om innehållet: Mycket kalorier och mycket fett. Onödigt många ingredienser. Sötningsmedel som kan ha laxerande verkan.

Passar som återhämtningmål? Nej. Innehåller för mycket fett. Annars bra med snabbt protein.

Passar som mellanmål? Nej. Innehåller för mycket socker.

Smak: Maple & peanut

Konsumentkontakt: pulsin.co.uk

Cirkapris, kr: 19 kr

Vikt: 50 g

Näringsvärde per 100 g

Energi: 454 kcal

Fett (varav mättat): 25 (5) g

Kolhydrater (varav socker): 29 (18) g

Protein: 25 g

Fakta om innehållet

Proteinkällor:jordnöt, ärtproteinisolat, risprotein

Sötningsmedel/sockerkällor:brun rismalt, lönnsirap, carob

Totalt antal ingredienser:14

Energin från protein av den totala energimängden: 22 procent

Dietistens kommentarer:

Om innehållet:Veganskt alternativ. Högst innehåll av fett men det mesta av den nyttigare omättade sorten.

Passar som återhämtningmål? Nej. Innehåller för mycket fett.

Passar som mellanmål? Nästan ok som mellanmål, men dåliga sockerkällor.

Smak:Chocolate Brownie

Konsumentkontakt:questnutrition.com

Cirkapris, kr: 25 kr

Vikt:60 g

Näringsvärde per 100 g

Energi: 283 kcal

Fett (varav mättat): 10 (2) g

Kolhydrater (varav socker): 40 (2) g

Protein:33 g

Fakta om innehållet

Proteinkällor: vassle- och mjölkproteinisolat

Sötningsmedel/sockerkällor: sukralos, isomalt-oligosackarider, stevioglykosider

Totalt antal ingredienser: 11

Energin från protein av den totala energimängden: 47 procent

Dietistens kommentarer:

Om innehållet: Lägst energiinnehåll. Lite socker men mycket sötningsmedel som kan ha laxerande verkan.

Passar som återhämtningmål? Ja, tillsammans med annan kolhydratkälla.

Passar som mellanmål? Ja, men bättre alternativ finns.

Smak: Kokos

Konsumentkontakt: dalblads.se

Cirkapris, kr: 20 kr

Vikt: 55 g

Näringsvärde per 100 g

Energi: 447 kcal

Fett (varav mättat): 20 (12) g

Kolhydrater (varav socker): 38 (35) g

Protein:28 g

Fakta om innehållet

Proteinkällor: vassleproteinisolat, mjölkprotein, äggviteprotein

Sötningsmedel/sockerkällor: socker, glukossirap, fruktossirap

Totalt antal ingredienser: 20

Energin från protein av den totala energimängden: 25 procent

Dietistens kommentarer:

Om innehållet: Riktigt mycket socker och högst andel mättat, onyttigt fett.

Passar som återhämtningmål? Nej. Innehåller för mycket fett.

Passar som mellanmål? Nej. Innehåller för mycket socker.

Cirkapris, kr: 8 kr

Vikt: 50 g

Näringsvärde per 100 g

Energi: 483 kcal

Fett (varav mättat): 23 g

Kolhydrater (varav socker): 60 (51) g

Protein: 9 g

Fakta om innehållet

Proteinkällor: jordnöt, mjölkprotein

Sötningsmedel/sockerkällor: socker, glukossirap

Totalt antal ingredienser: 17

Energin från protein av den totala energimängden: 7 procent

Dietistens kommentarer:

Om innehållet: Lika mycket fett och samma sockerkällor som flera av proteinbarerna. Något högre energiinnehåll.

Mest läst