Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1

TEST: Dubbdäck till cykeln

Dubbdäck till cykeln är en bra livförsäkring när halkan kommer. Men väggrepp och kvalitet skiljer sig åt mellan olika modeller, visar ett test.

Varje år skadas 2 100 cyklister i Sverige så allvarligt att de får bestående men. Närmare 80 procent av olyckorna handlar om singelolyckor och ofta är halka en bidragande orsak, enligt statistik från Folksam.

Bättre underhållna cykelvägar vore så klart att föredra. Men som enskild cyklist kan du minska olycksrisken drastiskt genom att byta ut dina vanliga cykeldäck till däck med dubbar vintertid, visar ett test som Testfakta gjort på uppdrag av oss.

Det finska laboratoriet Wheel Energy har undersökt sju olika modeller på den svenska marknaden och dessutom jämfört resultaten med ett vanligt sommardäck. I testet jämförde laboratoriet väggreppet och bromssträckan på såväl is, som snö på is och barmark.

- Den största skillnaden handlar om väggreppet på is. Det går helt enkelt inte att svänga med sommardäcket utan att ramla. Alla testade vinterdäck ger ett helt annat väggrepp även om det skiljer en del mellan olika fabrikat, säger Petri Hankiola som utfört mätningarna.

Bäst grepp på vinterväglag har det koreanska däcket Kenda. Trots detta hamnar däcket sist i testet. Problemet är att Kendas dubbar ramlar av extremt lätt när däcket rullar på asfalt. Även däcket från Biltema har detta problem.

- Bor man i en stad med mycket asfalt och pendlar till jobbet varje dag kommer det inte dröja mer än några veckor innan dubbarna börjar lossna. En anledning är att materialet som dubbarna sitter fast i är alldeles för hårt och oflexibelt. Det andra är att dubbarna på Biltema och Kendas däck är mycket tunnare än på övriga, säger Petri Hankiola.

Bäst i test blir i stället Schwalbe Marathon Winter som har ett mycket bra grepp på vinterväglag och dessutom minst rullmotstånd både på snö och asfalt. Just rullmotståndet är en viktig parameter eftersom dubbdäck har rykte om sig att vara trögcyklade. Trögast att cykla med är däcket från Continental.

Testet visar också att antalet dubbar inte är avgörande för väggreppet. Skillnaden mellan däck med 240 dubbar och de med hälften så många eller färre är inte så stor som man kan tro.

- Ett cykeldäck belastas inte på samma sätt som ett bildäck vilket gör att dubbarna inte alltid får närkontakt med underlaget. Därför är det också viktigt att dubbarna sitter rätt och att däcket är flexibelt och följsamt. Även mönstringen har betydelse, säger Petri Hankiola.

Är det något mer man ska tänka på när man köper dubbdäck?

- Du ska köpa så nya däck som möjligt. Många cykelaffärer säljer tre till fyra år gamla däck men då riskerar de att bli stumma och förlora sin prestanda. Är däcken till halva priset bör man vara misstänksam, säger Petri Hankiola.

Fakta: Så här gjordes testet

■ Det finska laboratoriet Wheel Energy har på Testfaktas uppdrag testat sju dubbdäck för cykel. Dessutom testades ett vanligt sommardäck för att ha som referens.

■ Alla däck har en innerdiameter på 622 millimeter och passar till 28-tums hjul.

■ Däcken har testats på tre olika underlag: is, snö och is, samt asfalt. På alla underlag undersökte laboratoriet följande:

■ Hur bra däcket är att bromsa med, det vill säga bromssträckan (bromsfriktion)

■ Hur bra däcket är att starta med (slirfriktion)

■ Väggreppet vid sväng (den kraft som krävs innan däcket släpper i sidled vid tio graders vinkel)

■ Laboratoriet mätte även rullmotståndet på asfalt och packad snö. Vid alla mätningar användes en belastning på 50 kilogram och ett däcktryck på 3 bar.

Dubbdäcksförsäljningen ökar

■ Försäljningen av dubbdäck har ökat kraftigt de senaste åren. Någon exakt statistik finns inte men enligt branschorganisationen Svensk Cykling var efterfrågan så stor i fjol att det tog slut i cykelhandlarnas lager och inte gick att få tag i långt innan säsongen var slut.

Cykelolyckor

■ Varje år uppsöker 11 000 skadade cyklister svenska akutsjukhus, varav 2 100 har så allvarliga skador att de får bestående men.

■ 80 procent av cykelolyckorna är singelolyckor.

■ 60 procent av singelolyckorna har att göra med brister i infrastrukturen där halka är den vanligaste orsaken.

Källa: Folksam

Mest läst