Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1
Kollektivtrafik, sjöfart och övriga transportslag måste kunna samsas. Att sänka en bro med flera meter är att provocera sin omgivning allt för mycket, skriver centerpartisterna Kristina Jonäng, Rickard Nordin, Kent Folkesson, Mats Häggner, och Daniel Bäckström.

Ta tillvara sjöfarten i stället för att skapa konflikter

Hisingsbron är toppen på ett isberg – det finns fler frågor där S-ledningen i Göteborg kör över breda västsvenska intressen. Resultatet blir inte bara fel höjd på bron över Göta älv. Vi riskerar ett Göteborg som sluter sig inåt, i stället för ett Västsverige som växer och skapar välfärd tillsammans, skriver centerpartisterna Kristina Jonäng, Rickard Nordin, Kent Folkesson, Mats Häggner, och Daniel Bäckström.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Västsverige behöver öka sin attraktivitet, ta sats i sina starka varumärken och skapa utveckling tillsammans. Men istället väljer det rödgröna styret i Göteborg att se till sina snäva intressen utan att bry sig om att det ibland får oacceptabla konsekvenser för närområdet. Beslutet om den nya Hisingsbron är det tydligaste exemplet. Vi vill se lite längre och ta hänsyn till hela Västsveriges utveckling.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Göteborg grundades vid vattnet. Staden har funnits på flera platser längs Göta älv, men alltid vid vattnet. Med Vänern i ryggen och Västerhavet framför sig. I varvsmiljöer kring Karlsborg, i utskeppningshamnen i Lidköping, i fabrikerna i Trollhättan och i hamnstaden Göteborg har småfolk och blivande industriledare träffats och lagt upp planer, arbetat med sina uppfinningar och gjort affärer. Slussar och annan infrastruktur i och vid vattnet har burit upp Västsverige.

Vi har frakten att tacka

Framgångarna har i hög grad varit tillgången till havet samt möjligheten att frakta gods på Göta Älv och i Vänern. I dag, när Västsverige är Nordens logistikcentrum för alla trafikslag, glömmer vi lätt att signumet för Göteborg och resten av Västsverige är sjöfart. Västsveriges varumärke är vatten! Om några år kommer vi att bli påminda igen. Sjöfarten på Göta älv och i Vänern förväntas öka kraftigt de närmaste åren. Alla som ser sig om i trafikkaoset och följer rapportering om infrastrukturplanering vet att det är trångt på järnvägsspåren och att mångmiljardbelopp fattas för att bygga alla vägbyggen som efterfrågas. De som ägnar en tanke åt klimatfrågorna vet också att inom några år ska oljetransporter avslutas och i stället ska biobränsle och annan lågvärdig skogsråvara fraktas ut från bland annat Sverige i allt högre grad. Västsverige och Göteborg kan stå i fokus för denna typ av klimatsmarta transporter. Om man vill.

Osolidariskt att sänka bron

Lokalt i Göteborg planerar kommunen för en tätare stad med fler bostäder, fler restauranger, fler arbetsplatser, cykelleder och promenadstråk. Det är bra, vi ser gärna en ännu tätare, högre och grön blandstad. Vi är också övertygade om att Västsverige mår bra av att Göteborg satsar och växer. Men det är varken långsiktigt, solidarisk eller särskilt hållbart att riskera tusentals jobb i Västsverige när man väljer att sänka en bro till förmån för cyklister. För det är det som är verkligheten. Om båttrafiken inte kan komma fram, kommer många jobb längs älven och runt Vänern hotas när transporterna måste läggas om till dyrare och miljöskadligare lastbilar. En stor del av det gods som idag går på Vänern och i Göta älv skulle aldrig kunna flyttas upp på vägen utan att skapa kaos. Att Västtrafik dessutom varnar för ohållbara förseningar som tar timmar att komma ikapp verkar Göteborgs stad helt ha ignorerat. Göteborg kan inte växa om man samtidigt bygger in direkta konflikter med breda västsvenska intressen. Kollektivtrafik, sjöfart och övriga transportslag måste kunna samsas. Att sänka en bro med flera meter är att provocera sin omgivning allt för mycket.

Stänger ute lokala producenter

Ett annat område där Göteborg bortser från sin omgivning är upphandlingen av mat. Istället för att långsiktigt skapa relationer med leverantörer av mat i Västsverige väljer staden att köpa allt mer livsmedel från utlandet. Genom klumpig upphandling utestängs lokala matproducenter effektivt och de enda som kan lägga anbud är stora grossister. Vi skulle kunna räkna upp en längre lista av västsvenska intresseområden där Göteborg agerar på egen hand, allt från Almedalsseminarier till folkomröstningen om trängselskatt.

Göteborg skapades i ett regionalt sammanhang med självägande bönder, Göteborg industrialiserades i ett regionalt sammanhang och varumärket Västsverige är oerhört starkt än i dag tack vare den regionala utvecklingen av jordbruk, industri, handel och sjöfart. Om Göteborg verkligen vill förverkliga sina ambitioner att öka attraktiviteten och bli en stad att räkna med behövs ett brett västsvenskt förhållningssätt. Staden kan börja med att bygga en hög bro över Göta älv!

Kristina Jonäng (C)

gruppledare Västra Götalandsregionen

Rickard Nordin (C)

kommunalrådskandidat Göteborg

Kent Folkesson (C)

gruppledare Lidköping

Mats Häggner (C)

gruppledare Trollhättan

Daniel Bäckström (C)

riksdagskandidat Säffle

Mest läst