Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1

Ta dubbeldäckaren till Borås

Busstrafiken mellan Borås och Göteborg växer. Både i höjd och intensitet. Men basketbollspelare kan få problem.

Från mitten av december utökas busstrafiken mellan Borås och Göteborg. I högtrafik morgon och eftermiddag går en buss var tionde minut i varje riktning.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Dessutom ersätts dagens konventionella bussar med dubbeldäckare med plats för 86 passagerare.

- Nu kan vi äntligen erbjuda resenärerna mellan Borås och Göteborg täta förbindelser med bekväma bussar, säger Leif Blomqvist (S), styrelseordförande i Västtrafik. Det har hänt att vi tvingats lämna passagerare på hållplatserna för det varit fullt i bussen.

För tio år sedan gjordes 400 000 resor med tåg och 200 000 med buss mellan Borås och Göteborg per år. Tågresandet är oförändrat men bussresandet har ökat till över 800 000 per år.

- Vi hade gärna ökat tågtrafiken men det finns inte utrymme för fler tåg på banan, säger Blomqvist. Men jag tror ökad busstrafik med snabba förbindelser blir väldigt bra.

Dubbeldäckarna kommer att köras av Orusttrafiken som vann Västtrafiks upphandling. De första tvåvåningsbussarna har levererats och när den nya tidtabellen träder i kraft 12 december skall det finnas 16 bussar tillgängliga.

- Vi har kört dubbeldäckare på linje 290 mellan Öckerö och Göteborg ett par månader och det har fungerat väldigt bra, säger Mats Johansson, affärsområdeschef på Orusttrafiken.

- Det är gedigna bussar som inbjuder till lugn och värdig körning.

Bussarna är 4,20 meter höga vilket innebär att de kan köras endast på vissa vägar. Orusttrafikens trafikledning måste kontrollera och godkänna alla avvikelser från ordinarie färdväg.

Bränsleförbrukningen är cirka fyra liter per mil och med fullsatt buss betyder det knappt fem centiliter per person och mil.

- Det ger extremt små utsläpp av koldioxid, säger Johansson. Det blir väldigt mycket klimatsmartare att ta bussen mellan Borås och Göteborg än att välja bilen.

Dubbeldäckarna rymmer 23 platser i bottenvåningen och 63 en trappa upp. Med 4,20 i totalhöjd begränsas takhöjden till 1,85 meter. Vid förarplatsen är det knappt 1,75 till taket.

- Naturligtvis lite lägre än i vanliga bussar men bättre än i äldre dubbeldäckare, säger Johansson.

Dubbeldäckarna som sätts i trafik mellan Borås och Göteborg 12 december har byggt av holländska Van Hool. De kostar 3,5 miljoner kronor per buss.

Motorerna från Scania klarar Euro 5-kraven som gäller från kommande årsskifte.

Mest läst