HMS är sedan ett antal år installerat i före detta lokstallar och ombyggda verkstäder på stationsområdet i Halmstad. I dag är lokalerna hypermoderna och anpassade till högteknologisk verksamhet i en affärskategori som bygger på IT och kommunikationslösningar för industriell automationsutrustning. HMS har en stigande omsättning på drygt en halv miljard kronor och 370 medarbetare i tio länder.
– För hundra år sedan var järnvägen dåtidens högteknologi, i dag sitter vi i samma fastighet och utvecklar nya tidens high tech-lösningar för kommunikation. Det är häftigt! Vi ser tågvagnen som en symbol för en generationsöverskridande teknikutveckling och vill med tågmiljön skapa ett okonventionellt arbetsrum som sticker ut och som bäddar för ett kreativt och annorlunda tänkande till nytta för vår och andra verksamheters fortsatta utveckling, förklarar Staffan Dahlström, vd på HMS.
Installationen av HMS-tågvagnen ger företaget en historisk anknytning till platsen. Idén om en tågvagn som konferens- och utbildningslokal kläcktes för flera år sedan men den har varit på sparlåga tills nyligen då SJ meddelade att de hade några gamla vagnar till salu.
– Tanken med den här tågvagnen är att den ska användas av oss på HMS i interna sammanhang, men även för projekt vi bedriver tillsammans med Högskolan, Science Park och andra verksamheter som vill uppleva en något udda miljö för kreativt skapande, säger han.
– Vi har även planer på att utveckla vår utbildningsverksamhet för våra utländska medarbetare, som ett perfekt ”HMS Training Center”…
Vagnen, som väger 42 ton, togs för länge sedan ur bruk, och har (efter tillfällig inregistrering) rullat på järnvägsspår från SJ:s rangerbangård i Västerås till Halmstad.
– Den användes tidigare som sovvagn och bestod av åtta kupéer, berättar Staffan Ydén, projektledare på HMS. Nu när den utvändiga färgsättningen och dekorationen är avklarad kommer vi att montera in en delvis ny inredning med plats för konferens och mötesrum. Antagligen behåller vi en av sovkupéerna av rent nostalgiska skäl.
HMS-tåget är fastsvetsat på ett alldeles eget litet stycke räls i anslutning till företagets fastighet, bara ett par stinspinnar bort från stationen och Västkustbanan.