Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Att den planerade tågtunneln under Göteborg skulle lösa problemen med säckstationen vid centralen är att missleda allmänheten, skriver Realist.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Tågtunnel är inte lösningen

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Leif Blomqvist (S) har i lördagens GP helt rätt i att ingen vill ha Lundbytunneln och Götatunneln ogjord.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Men att den planerade tågtunneln under Göteborg skulle lösa problemen med säckstationen vid centralen, är att missleda allmänheten. Västlänken tar bara hand om lokaltågen och till en kostnad som få tycks ha insett.

Nuvarande beslut bygger på en kalkyl, som slutar på cirka 20 miljarder kronor och är baserad på prisnivån vid 2008/06. I Banverkets kalkyl visas bland annat tre kolumner: Min.kostnad, Trolig kostnad och Max. kostnad. Dessutom finns en kolumn som kallas ”Viktat medel” där slutsumman är den som Västlänken är tänkt att kosta.

Problemet är bara att denna summa är beräknad med endast 50 procent sannolikhet. Kostnaden på 20 miljarder kronor kommer naturligtvis inte att innehållas ens när kommande beslut om projektets så kallade ”Tillåtlighet” skall fattas.

Den ovan beskrivna Max. kostnaden för Västlänken slutar på 61,7 miljarder kronor. Den siffran vågar man inte ens visa i kalkylen, utan det får den som är intresserad räkna ut själv. Man kan på goda grunder anta att slutsumman kommer att hamna någonstans mellan 20-61,7 miljarder kronor. Projektets egen beräkning med 99 procent säkerhet slutar på drygt 31 miljarder kronor.

Redan i det läget talar vi om sådana summor som är helt orealistiska för den förbättring av pendeltågstrafiken som avses. Då är inte heller extra kostnader som kommer att drabba boende och affärsidkare under byggskedet inräknade. Störningar för dessa kategorier kommer att bli betydande under cirka tio år!

Det är dags att kasta ut gökungen Västlänken ur det Västsvenska Paket-boet!

Realist