"Tågolyckan var oundviklig"

ANNONS
|

Det var 28 februari som Green Cargos godståg med 770 ton klor i tolv vagnar spårade ur i Ledsgård i Kungsbacka kommun.

När tåget leddes in på sidotågspåret i Ledsgård för att släppa förbi ett X2000-tåg fick lokföraren inte stopp på tåget, det fortsatte på skyddsspåret, genom stoppbocken och ut på en åker. Fyra av tolv vagnar skadades, det tog 17 dagar att tömma dem och att bärga lok och vagnar.

Green Cargo hävdade i sin utredning av olyckan att konsekvenserna av de felinställda bromsarna blev betydligt allvarligare än som hade varit nödvändigt om Banverket vid projektering av det automatiska säkerhetssystemet ATC inte hade negligerat att bangården i Ledsgård lutar och om stoppbocken på skyddsspåret varit dimensionerad enligt reglerna.

ANNONS

- Visst fanns det fel i anläggningen i Ledsgård, säger Carl-Axel Riegnell, trafiksäkerhetschef på Västra banregionen. Men felet i ATC-systemet innebar inga stora skillnader i bromsförloppet, hastigheten hade knappast minskats med mer än ett par kilometer i timman.

- Hade lastväxlarna varit rätt inställda hade föraren kunnat stanna och olyckan aldrig inträffat, så enkelt är det.

Banverkets omprojektering av ATC-anläggningen är klar inom kort.

Enligt Green Cargo var skyddsspåret för kort och de tillsatser som skall vara monterade på spåret bakom stoppbocken för att bromsa ett tåg som skjuter stoppbocken framför sig saknades helt, bromskapaciteten i stoppbocken var bara 1/30-del av den som anges i Banverkets föreskrifter.

- Men det hade inte fått stopp på det tunga godståget som gick in på skyddsspåret i 38 kilometer i timman, säger Riegnell. Det kanske var en fördel att klortåget sakta bromsades upp i leran i stället för att stoppas ganska tvärt av en stoppbock.

Haverikommissionens utredning om Ledsgårds-olyckan blir klar om ett par månader.

ANNONS