Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1
Volvos ägare Li Shufu.

Synlig spricka i Volvo

En jättespricka har uppstått mellan Volvos ägare Li Shufu och Volvoledningen. – Vi tycker olika, säger Li Shufu, enligt kinesiska och internationella medier.

Li Shufu underkänner Volvos produktplan. Det sker i Securities Times, Kinas officiella tidning, auktoriserad att rapportera om kinesiska börsnoterade bolag.

Li Shufu vill ha större, enklare bilar för den kinesiska marknaden.

– Volvo har länge varit ett toppmärke i bilindustrin. Men Volvos marknadsandel inom premiumsegmentet har halkat efter. Ett viktigt skäl är att Volvos ledning inte till fullo har övervägt skillnaderna mellan olika marknader, och produkterna har inte svarat upp mot marknadernas krav särskilt väl, säger Li Shufu och understryker att Kina är väldigt olikt Europa.

– Därför bör Volvo i Kina svara mot de specifika behoven här och ha nischprodukter, säger Li Shufu.

Hans uttalande upprepades i lite annorlunda formuleringar och utan att direkt kritisera Volvoledningen när svenske kungen, Carl XVI Gustaf, besökte Hangzhou (Geelys hemstad) och träffade ordförande Li.

Tänker driva igenom sin åsikt

Sättet Li Shufu uttalar sig till kinesiska media tyder på att han har bestämt sig för att genomdriva sin åsikt i den här frågan.

Det här sammanfaller med att Volvo Personvagnars utvecklingschef, Magnus Jonsson, har sagt upp sig.

Enligt uppgifter till GP sa Magnus Jonsson upp sig för bara någon eller några dagar sedan – men han har redan lämnat företaget.

Och utan något annat jobb på lut att gå vidare till.

– Det där du berättar nu känner jag inte till, säger Magnus Jonsson när GP frågar om det finns ett samband mellan att han slutar med mycket kort varsel och att den nye ägaren Li Shufu öppet kritiserar Volvoledningens produktstrategi.

Längre ifrån varandra

Magnus Jonsson säger att han tycker att han och hans team satt en bra långsiktig plan på plats för Volvos kommande modeller och fått detta förankrat. Men när GP refererar medieuppgifter där Li Shufu talar om större modeller som inte är fullt så sofistikerade som Volvos säger han:

– Ja, då kanske vi kommer längre ifrån varandra.

Magnus Jonsson ger privata skäl för att han slutar. Men vad som skall ske nu vet han inte.

– Jag har inte bestämt mig. Jag skall ta det fantastiskt lugnt ett tag. Jag har sagt att vid 55 skall jag göra något annat och jag är 54 nu, så det är dags.

Volvos viljeinriktning borta

Det finns tre olika rörelseriktningar när det gäller vartåt Volvo PV:s produktprogram skall sträva. Det konstaterade den tillträdande vd:n Stefan Jacoby när han för första gången som operativ chef mötte media under bilsalongen i Paris i början av oktober.

– Jag har min åsikt, Volvos ledning har sin plan och sedan har ägaren sin åsikt, sa Jacoby den gången i ett ganska torrt konstaterande som i efterhand kanske kan ges en extra betydelse.

Magnus Jonsson stod för Volvos viljeinriktning. Nu är han borta.

Inget besked från Geely

Nästa diskussion lär uppstå mellan Stefan Jacoby och Li Shufu.

– Hur som helst. Våra kärnvärden måste bevaras. Skiljaktigheterna kommer att koordineras med tiden, säger Li Shufu.

Volvo PV:s informationschef Olle Axelsson säger om Li Shufus uttalande:

– Vi har inte fått det bekräftat direkt från Li Shufu. Vi har sänt e-post till Geely men inte fått svar, det är ju en tidsskillnad. Innan vi får svar kan jag inte kommentera detta på något sätt.

Mest läst