Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Svikna vallöften bäddar för nytt parti i Göteborg

Partiet Vägvalet har bildats för att erbjuda väljarna i Göteborg ett alternativ i höstens val. Vi tror att många har tröttnat på svikna vallöften och ogenomtänkta politiska beslut, skriver partiets grundare Theo Papaioannou och Håkan Andersson.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Vart tog folkomröstningen om trängselskatten vägen? Finns det något politiskt parti som är emot det hela? Ska Hisingen isoleras från resten av kommunen? Det är tre typiska citat hämtade från diskussionerna på gp.se om trängselskatten den senaste tiden.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Missnöjet med kommunfullmäktiges beslut om trängselskatter är märkbart utbrett. När GP frågade sina läsare på nätet var 78procent emot.

Men vart ska väljarna vända sig? Samtliga etablerade partier är ju för trängselskatten och blockerar därför frågan i höstens kommunalval.

För fyra veckor sedan startade vi en namninsamling mot beslutet. Drygt 4 000 har hittills skrivit på. Därefter bildades ett nätverk och en blogg som bevakar ämnet. Eftersom budskapet inte tycktes nå fram till de folkvalda föll det sig naturligt att bilda ett nytt parti. För en vecka sedan konstituerades därför Vägvalet.

Målet är att häva beslutet om trängselskatter i Göteborg. Vi anser inte att det är ett demokratiskt fattat beslut. En majoritet av partierna i fullmäktige lovade inför valet 2006 att inte införa skatten. Socialdemokraterna försäkrade att en folkomröstning skulle hållas om frågan ändå kom upp. Vi tror att väljarna är rätt trötta på politiker som bara håller sina löften när det passar dem.

Om Vägvalet blir invalt i kommunfullmäktige kommer partiet först och främst att driva infrastrukturfrågor. Eftersom trängselskatten i huvudsak är en följd av beslutade infrastruktursatsningar kommer Vägvalet att framföra krav på att fler och billigare alternativ till dessa utreds. Att 30 procent av trängselskatten försvinner till drift är inte acceptabelt. Att göteborgarna görs delaktiga i denna process anser vi är avgörande för att dessa satsningar skall kunna genomföras framgångsrikt.

Trots att Vägvalet i dagsläget bara tar ställning i just denna fråga, tror vi ändå att det finns ett intresse att rösta på partiet. Beslutet om trängselskatt berör många människor ekonomiskt. För närvarande är slutnotan på drygt 14 miljarder kronor. Det handlar dessutom om en tidsperiod på minst 25 år. Möjligheten att senare backa ur förslaget i kommande val vart fjärde år har därmed satts ur spel.

Vägvalet ger göteborgarna ett val och en utväg. Vi har bestämt avgångstiden för tåget till den 19 september. Hänger du med?

Theo Papaioannou

it-tekniker

Göteborg

grundare av partiet Vägvalet

Håkan Andersson

programmerare Göteborg

grundare av partiet Vägvalet