Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Sveriges sista krigsfartyg i trä

    Sveriges sista krigsfartyg i trä seglar än, men numera endast i fredliga syften. På före detta minsveparen Norsten får blivande svenska sjömän de första lärdomarna i sjömanskap.

    Under sin militära karriär seglade Norsten runt de svenska kusterna, men numera ligger hon i Ellös, nära den plats hon byggdes. 1973 levererade Hälleviksstrands varv Norsten, det sista träfartyg som den svenska marinen beställde. Materialvalet kan låta otidsenligt, men trä avger ingen magnetism och just magnetism kan få många minor att detonera. Den väl tilltagna tjockleken på de lägre borden har också med minhanteringen att göra.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    – Hon ska klara en minsprängning, berättar ägaren Bengt Johansson.

    Längst ner i båten ligger maskinrummet, som hyser den 500 hästkrafter starka dieseldrivna huvudmotorn samt två mindre hjälpmotorer. Här tillbringar Oskar Davidsson från Uppsala en del av sin skoltid. Han går på Orusts praktiska gymnasium, som bland annat utbildar matroser och motormän.

    – Jag siktar på att bli maskinist. Jag bara älskar havet och så har jag fiskare i släkten, berättar han när yrkesvalet kommer på tal.

    Norsten togs ur militär tjänst 1998 och hamnade i Strömstad, där båten förbereddes för att bli skolfartyg. Under senare år har hon dock blivit liggande vid kaj. Till slut fick Bengt Johansson, som tillbringat hela sitt yrkesliv till sjöss, frågan om han kunde rusta upp henne för försäljning. Det slutade med att han blev Norstens nya ägare.

    – Precis som med en kvinna kan man få en kärleksrelation till en båt, säger Bengt Johansson med ett skratt.

    En kontroll på varvet i Skärhamn visade att skrovet var i ypperligt skick, men planerna på att bygga om Norsten till passagerarfartyg fick ändå skrotas. Ombyggnationerna skulle bli alldeles för stora och istället dammades de ursprungliga planerna på att låta Norsten göra tjänst som skolfartyg av. Bengt Johansson behövde inte leta länge innan han hittade en intresserad skola.

    – Jag ringde Anna Hjärne, som är rektor på Orusts praktiska gymnasium här i Ellös, och hon frågade först om jag skojade. ”Vi är i akut behov av ett skolfartyg”, var hennes svar, berättar Bengt Johansson.

    Den första oktober seglades Norsten till Ellös och nu används hon för den fartygsförlagda delen av gymnasiets utbildning. Även andra praktiska gymnasier från bland annat Kalmar och Göteborg har förlagt delar av utbildningen till båten.

    – Här lär vi oss navigering, vakttjänstgöring, maskinlära, renovering, underhåll och sådant, berättar eleven Tobias Kilenius från Ytterby.

    – Gott sjömanskap, helt enkelt, fyller Oskar Davidsson i.