Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Tesla, nu svenskarnas tredje favoritbilmärke. Arkivbild.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Svenskens favoritbilmärke ingen högoddsare

    Svenskarnas favoritbilmärke är, inte helt oväntat, Volvo. Men trea kommer något otippat en uppstickare – elbilstillverkaren Tesla. Detta enligt en undersökning från Novus som intresseorganisationen Sveriges annonsörer har låtit göra.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    1 078 svenskar fick under september via webbintervjuer svara på frågan: Vilket är ditt favoritvarumärke inom bilar?

    Likt förra året toppar Volvo med 22 procent som har märket som favorit. Därefter kommer Audi med 8 procent. På delad tredjeplats med 7 procent kommer Volkswagen, Toyota och just Tesla.

    Tesla föredras av de yngre i åldern 18-29 medan Toyota är populärare hos äldre i gruppen 65–79 år.

    "Att bygga ett varumärke tar tid, därför är det imponerande att se att Volvo är så överlägset gillat av svenska folket i denna undersökning, men också intressant att se att uppstickaren Tesla kommer på delad tredjeplats", säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer i ett pressmeddelande.