Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Svenska seglare räddade imorse

Två svenska seglare räddades tidigt i morse av den brittiska tankern Georgina sedan deras båt, ketchen Eleni gått på grund och vattenfyllts utanför Venezuelas kust.

JRCC, Sjö och flygräddningscentralen i Göteborg, fick vid halv sextiden telegram om att den automatiska nödsändaren på båten trätt i funktion.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

JRCC vidarebefordrade uppgiften till sjöräddningscentralen MRCC i La Guaira, Venezuela, som kunde svara med beskedet att de båda Partilleborna Mats Törmark och Anna-Lena Bernhed, hade räddats av ett engelskt tankfartyg vid ögruppen Los Roques. De hade seglat på ett rev så illa att båten sjönk men mådde enligt uppgift bra med tanke på omständigheterna.

Det var när de vid halvniotiden på kvällen, lokal tid, skulle gå in i ett ringrev utanför en av öarna som haveriet skedde:

- Fyren var släckt så vi gick sakta för maskin, berättar Törmark över en knastrig satellittelefon från Georgina. Enligt GPS:en låg vi rätt i inloppet, men det fungerar så dåligt här nere. Det blåste sådär en tio meter men det var också kraftig dyning från oväder längre bort.

- Plötsligt kom en brottsjö och lyfte oss på grund. Innan jag hann backa kom nästa våg, och nästa, och lyfte oss längre och längre in på revet. Där la båten sig på sidan och slog mot botten för varje våg, så det var svårt att kliva runt. Vi är rätt blåslagna.

I flera timmar försökte de anropa kustbevakning och andra med ett Mayday över VHF-radion men fick inget svar. De packade ihop lite tillhörigheter i vattentäta säckar för att ro i land men ville vänta så länge som möjligt, helst till gryningsljuset.

Så plötsligt fick de svar på radion. Den brittiska tankern Georgina ändrade kurs och satte ut en räddningsbåt.

- Men det var så grunt att de inte vågade gå intill. Vi fick hoppa i sjön, det nådde oss till midjan, och simma ut till dem.

I Göteborg blev de anhöriga oroliga efter det första beskedet från JRCC i ottan:

- Mats dotter Maria ringde mig klockan sju och berättade att något hänt, säger Annelie Fellbom, dotter till Anna-Lena Bernhed.

- Klart man blir orolig men sen ringde mamma en minut över åtta. Hon ringde på en konstig telefon, hörde inte vad jag sa, men sa att jag skulle lyssna.

- Hon berättade att det hänt en olycka: "Vi lever men båten har sjunkit".

- De var mycket chockade. De hade gått på ett rev och tagit in vatten, hållit på i flera timmar med att sända Mayday på radion utan att någon svarat. Som tur var kom tankern. Dom fick bara med sig tandborste och kläder, säger Annelie Fellbom.

Paret lämnade Sverige i augusti för två år sedan, seglade via Engelska kanalen, Kanarieöarna och Kap Verde över till Västindien i februari förra året. Sedan dess har de besökt flera öar i området, bland annat seglat längs Kubas sydkust, och längs Sydamerikas nordkust. De var nu på väg österut efter att besökt San Blas i Panama och Colombia. Senast för fyra dagar sedan rapporterade de att de hade nått Sotavento på Islas Aves i Venezuela.

Hur illa det är med båten kan inte Mats Törmark svara på. Det var mörk natt när de övergav den.

- Man måste skicka ner dykare för att se om den går att bärga.

S/y Elena, en drygt 12,5 meter lång ketch, är byggd i stål i Danmark för omkring 20 år sedan och har med sin tidigare ägare seglat jorden runt. Mats Törmark har ägt den i tolv år och var på sin andra seglats i Västindien.

Nu var de på väg hem till båtplatsen på Ringön, skulle bara bunkra i Venezuela inför överseglingen. De hade beräknat att vara hemma april-juni nästa år.

Den brittiska tankern beräknas anlöpa Curacao på torsdag.

- Då ska de köpa flygbiljetter och ta sig hem så fort som möjligt, säger Annelie Fellbom. De har visserligen sitt hus uthyrt, men har många barn som de kan bo hos så länge.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.