Nathalie Säflund står och väntar på tåget till Stockholm.
Nathalie Säflund står och väntar på tåget till Stockholm.

Svensk tågtrafik får bottenbetyg

ANNONS
|

Det visar en rapport som fackföreningen Seko presenterar nästa vecka.

–Det var värre än jag trodde, säger Kristoffer Arvidsson, utredare på Seko. Jag visste ju att vi var dåliga på järnvägsunderhåll i Sverige men att vi är så extremt dåliga kom som en överraskning.

Sverige satsar långt under EU-snittet på drift och underhåll av järnvägarna i relation till bruttonationalprodukten (BNP), minst av alla EU-länderna på reinvesteringar, långt under snittet i förhållande till godstransporterna på järnväg, näst minst i förhållande till antalet tågresor och allra minst i förhållande till banlängden.

De senaste åren har tågförseningarna ökat mycket kraftigt och snön och kylan har de två senaste vintrarna lett till tågkaos. Ulf Adelsohn, tidigare kommunaktionsminister och landshövding, var ordförande i SJ AB till i våras.

ANNONS

–Tacka tusan för att tågen blir försenade när Sverige är sämst på järnvägsunderhåll, säger han. Förfallet har fått gå väldigt långt. Men det är ingen nyhet att underhållet är eftersatt. Vi skrev till regeringen redan 2005 att man måste öka underhållet, gärna genom att dra ner på investeringarna, men då svarade Göran Persson, som var statsminister, att det var högerpolitik. Om det är högerpolitik att få tågen i rätt tid tycker jag vi skall ha högerpolitik.

Enligt Sekos rapport ligger Sverige endast i ett avseende över EU-snittet, det gäller nyinvesteringarna.

–Det beror på att Sverige under perioden 2007-2013 satsar på ett fåtal stora projekt som kostar mycket pengar, säger Arvidsson. Det är Citytunneln i Malmö, Citybanan i Stockholm samt Ådalsbanan och Botniabanan längs Norrlandskusten.

–Politikerna har föredragit stora skrytprojekt i stället det livsviktiga underhållet. Växelbyten ger inga röster.

Trafikverket har begärt att få satsa ytterligare 38 miljarder kronor på underhåll och reinvesteringar under tio år.

–Järnvägarna i Sverige är hårt utnyttjade och underhållet har varit eftersatt i årtionden, säger Gunnar Malm, generaldirektör i Trafikverket. Då blir det stora störningar.

–Men nu börjar politikerna börjar förstå vad som krävs. I våras fick vi 800 miljoner extra för vinterförberedelser och nu får vi 3,6 miljarder till ökat järnvägsunderhåll och reinvesteringar.

ANNONS

Enligt Malm tar det sju-tio år att nå den standard som är nödvändig för att få tågen att gå i tid.

Dessutom behövs ytterligare 10-tals miljarder kronor för att öka kapaciteten och ge plats för fler tåg.

2010 var persontågen i Sverige försenade 45 000 timmar och 29 000 tåg ställdes in. Enligt Arvidssons beräkningar blev kostnaderna för samhället 5,1 miljarder kronor.

–Det är lågt räknat, säger han. Det finns andra beräkningar som tyder på kostnader på det dubbla eller ännu mycket mer. Enbart störningarna i pendeltågstrafiken till Göteborg och Stockholm kostade enligt en beräkning 1,9 miljarder kronor.

De omfattande störningarna de senaste åren har lett till att förtroendet för järnvägstrafiken sjunkit.

Enligt en opinionsundersökning som Seko låtit göra har 55 procent av de tillfrågade litet eller mycket litet förtroende fört tågtrafiken i Sverige och 67 procent litar inte på att tågen kommer i tid. 82 procent tycker att Sverige på satsa mer eller lika mycket som EU-snittet på järnvägens infrastruktur.

Här är de vanligaste orsakerna till tågförseningar vintern 2009-2010:

1. Växlar som inte fungerade på grund av snö och is

2. Svårigheter att få fram tåg på stationer på grund av snö och is.

3. Tekniska fel på tåg.

4. Snö och is på spåren som stoppade tåg.

5. Försämrad driftledning på grund av vintern

6. Snö och is på rangerbangårdar

7. Skador på tågen på grund av is och kyla.

8. Skador på el- och signalsystem orsakade av is och kyla.

Källa: Trafikverket

ANNONS