Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Josefin Bark.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Svart tejp ska rädda fåglars liv

De genomskinliga bullerskydden utanför Allum blev en dödsfälla för fåglar. Räddningen kan vara svart tejp och bortplockade rönnar.

Bullerskydden i centrala Partille blev mycket uppmärksammade i fjol, då ett 70-tal sidensvansar hittades döda alldeles intill.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Sidensvansarna hade av allt att döma helt enkelt flugit in i de transparenta glasrutorna efter att ha kalasat på de rönnbär som växte alldeles bredvid.

– Förmodligen hade de väl fått i sig en del sura rönnbär och kanske blivit lite alkoholpåverkade, säger Caroline Boström, kommunekolog i Partille.

Sedan dess har den lokala debatten om de fågelfientliga bullerskydden varit stark. Trots det har det dröjt länge med åtgärder.

Men nu pågår arbetet för fullt på båda sidor om E 20 i höjd med Allum och Partille kyrkogård.

– Vi har tagit bort vegetationen intill och nu har också Trafikverket börjat sätt upp tejp på bullerskydden, säger Caroline Boström.

De svarta tejpremsorna är tänkta att varna fåglarna och få dem att välja andra vägar i fortsättningen.

– Vi hoppas att det här ska vara den ultimata lösningen, säger Caroline Boström.

Mats Lindqvist, miljöspecialist och ekolog på Trafikverket, konstaterar att det egentligen inte är så konstigt att fåglar fått sätta livet till på den aktuella platsen.

– Det här ser vi på många ställen. Men när det dog 70 sidensvansar på ett bräde i fjol blev problemet så uppenbart. Om det är en ringduva som dör blir det inte lika mycket uppståndelse, säger han.

Hans Lindqvist konstaterar att problemet till stor del handlar om att fågelsituationen inte alls vägs in när man bygger bullerskydden. Enligt Lindqvist har det alldeles nyligen satts upp motsvarande transparenta väggar även i Lerum och Borås.

– Det är för få ekologer inblandade i de här projekten. Det handlar väldigt mycket om gestaltning i stället.

– Handlar det om sällsynta arter så kan det bli ett överlevnadsproblem för arten. Men vi vill ju aldrig att våra trafikanläggningar i onödan orsakar dödlighet, säger Mats Lindqvist.