Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Svårt att hitta miljöplagg

Det är svårt att hitta miljöriktiga plagg i klädbutikerna.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det visar en granskning som organisationen Sveriges konsumenter gjort.

Varje år säljs kläder för över 70 miljarder kronor i de svenska butikerna. Tillverkningen av kläder innebär en stor påfrestning på miljön - bara för att tillverka en t-shirt i bomull går det åt minst 3 000 liter vatten.

-Klädtillverkning är en miljöbov och för att konsumenterna ska kunna välja kläder med mindre miljöpåverkan så måste klädföretagen öka miljösortimentet och marknadsföra dessa kläder på rätt sätt, säger Christin Holm, projektledare vid Sveriges konsumenter.

I undersökningen har sex av de största klädkedjorna granskats - H&M, Indiska, Kapp-Ahl, Lindex, Polarn och Pyret samt Åhléns.

Företagen säger sig ha ambitioner att erbjuda miljöriktiga plagg.

-Att tala om att plagget är tillverkat av ekologisk bomull säger inte så mycket för konsumenten. Nu visar butikerna upp en flora av olika begrepp och märkningar i stället för att använda etablerade och bra märkningar som Svanen och EU-blomman, etablerade och oberoende märkningssystem som ställer krav på hela plaggets livscykel, säger Christin Holm.

Undersökningen pekar också på bristande kunskaper hos personalen - anställda och butikschefer hade bristande kunskaper om såväl innebörden av de olika miljömärkningarna som om vilka miljöriktiga plagg som fanns till salu i butiken.