Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Bild: Bild: Sjöfartsverket

Svåra sjöolyckor ska övas i Göteborg

Göteborg Fartygsbefäl från Sverige, Finland, Tyskland och Spanien möts i veckan i Göteborg. Uppdrag: att öva svåra situationer till sjöss.

Basen för uppdrag är att flera fartygssimulatorer runt om i Europa kopplas samman med Sjöfartsverkets och Chalmers simulatorcentrum på Lindholmen i Göteborg.

I veckan möts fartygsbefäl från Sverige, Finland, Tyskland och Spanien för att i en virtuell miljö öva svåra sjötrafiksituationer.

- Den här typen av tester har aldrig tidigare gjorts och skapar helt nya möjligheter för att studera komplexa trafiksituationer där flera fartygsbryggor från olika länder kan samspela, säger Per Setterberg, Sjöfartsverkets aktivitetsledare i ett projekt som heter Monalisa 2.0.

Tidigare har de simulatorer som finns på Chalmers och Sjöfartsverkets simulatorcentrum i Göteborg kunnat samköras för att genomföra större tester och övningar. Nu tas nästa steg.

- Nu kopplar vi att samman simulatorer i Finland, Tyskland, Spanien och Sverige inom ramen för simulatornätverket European Maritime Simulator Network. Med den här lösningen får vi helt nya möjligheter att studera och öva svåra trafiksituationer på ett realistiskt sätt, säger Per Setterberg.

I framtiden kommer ytterligare simulatorer att kunna kopplas samman i nätverket. Det innebär ett utvidgat europeiskt samarbete mellan olika maritima simulatorcentrum.

Ett av målen för e-navigationsprojektet Monalisa 2.0 är att ta fram ett helt nytt koncept för effektivare och säkrare sjöfart. Dagens system för övervakning av sjöfarten medger bara att man kan avläsa ett fartygs kurs och fart i realtid men inte dess färdplan.

När det nu blir möjligt för fartygen att dela med sig av sina färdplaner kan komplexa trafiksituationer förutses och fartygen kan få hjälp från en landcentral att lösa situationen innan den uppstår.

Det här konceptet har inspirerats av flyget och flygtrafikledningen. Den stora skillnaden till sjöss är att befälhavaren ensam är ansvarig för fartygets framförande. Men med goda råd som gör fartygets resa både billigare och säkrare är avsikten att uppnå motsvarande effekt på frivillig väg.

Genom att koppla ihop flera simulatorcentrum är det nu möjligt att praktiskt testa och göra en säkerhetsanalys av det nya konceptet (Sea Traffic Management).

- Det fanns inget center i världen som ensamt kunde hantera de tester som vi ville göra, så vi utvecklade en lösning som även andra forsknings- och innovationsprojekt kommer att ha nytta av i framtiden, säger Per Setterberg.

Mest läst