Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Bild: Bild: Pressbild

Succé för Styr och ställ

Göteborg För snart ett år sedan, den 10 augusti 2010, blev det möjligt för göteborgarna att använda sig av så kallade lånecyklar. Och gensvaret har inte låtit vänta på sig. – Det har gått över förväntan!, säger Carina Herly, kommunikationschef på Jcdecaux, företaget som driver cykelstationerna.

På runt 50 platser i centrala Göteborg står de uppställda, de 600 cyklarna med blå stänkskärmar som vem som helst kan använda.

Och många cykelturer har det blivit. Mellan 1 april och sista juni i år hade 1087 personer tecknat ett säsongsabonnemang, 6 960 köpt ett tredagarskort och 101 ett företagsabonnemang.

Störst ruljangs på cyklar är det vid Centralstationen, och på kommunen, som varit med och jobbat fram projektet, är man också nöjd över utfallet.

– Det känns väldigt kul. Det verkar som att många pendlare har tagit till sig systemet och lagt om sina morgonrutiner och gjort lånecyklarna till en del av det sätt man färdas med på vardagen, säger Jonas Åker, projektledare på Trafikkontoret.

En annan målgrupp är turisterna och nu sommartid verkar även de ha hittat tjusningen med att rulla fram på två hjul.


Centralstationen populär
För att det inte ska bli en snedfördelning av cyklarna som står uppställda får Jcdecauxs personal hela tiden hålla koll på hur fulla ställen är och flytta på cyklar från populära avlämningsplatser till populära hämtningsdito.

Det är ett ständigt pågående arbete. I maj registrerades 22 000 utlåningar.

Förutom att antalet cyklister överstigit förväntningarna finns också andra glädjekällor för cykelentreprenörerna.

– Det har inte varit någon vandalism över huvud taget. Det är extremt roligt! Det är ju trots allt alltid så när man öppnar ett nytt system, att man inte vet hur marknaden ska reagera, säger Carina Herly.


Tio kronor
Tillgång till lånecyklarna under tre dagar kostar tio kronor. För en hel säsong, som sträcker sig från 1 april till 31 oktober, får man betala 250 kronor. En cykel får användas gratis i en halvtimme, sedan börjar det kosta pengar.

De avgifterna täcker inte på långa vägar vad det kostar att ha en cykelpark i den här storleken, utan det hela finansieras genom att kommunen upplåter mark till Jcdecaux, som i sin tur kan sälja reklamplats där.

Nu hoppas Jcdecaux på ett samarbete med Västtrafik och Göteborgskortet för att ännu fler ska ta sig runt med cykel i Göteborg utan att själv äga en, men ingenting är klart än.

Den sortens samarbete ser kommunen mycket positivt på, enligt Jonas Åker.

– Vi vill ju att man ska ta sig fram kollektivt i så stor utsträckning som möjligt, och vi vill att cyklarna ska kännas som en förlängning av kollektivtrafiken.


Men hur resonerar egentligen kommunen kring cykeltrafiken? Det är ju långtifrån cykelvänligt överallt i Göteborg.

– Nej det är verkligen inte optimalt i dagsläget. På vissa platser är det bra och på vissa riktigt dåligt. Innanför vallgravarna kan det vara svårt att veta var man hör hemma och hur man ska förhålla sig till andra trafikslag, säger Jonas Åker, som också vill poängtera att jobbet för ett mer cykelvänligt Göteborg pågår för fullt.

Och det är nog tur med tanke på vilken som är kommunens överlägset mest åtråvärda trycksak.

– Cykelkartan på papper fruktansvärt populär!

Bild - 2

Ett tredagarskort kostar 10 kronor och köps på en cykelstation.

Ett säsongskort 250 kronor och köps endast via hemsidan.


Första halvtimmen
på varje cykeltur är alltid gratis, oavsett antal turer per dygn. Efter en halvtimme blir det dyrare allt eftersom.

En cykel får sammanhängande hyras i max ett dygn.

Föra att hyra: Håll upp säsongsabonnemangskortet mot det blåa fältet på terminalen. Logga in med din PIN-kod och välj alternativ nr.1 för att hyra en cykel, tryck OK. Skriv i ett cykelställnummer där det finns en ledig cykel och tryck OK. Du har nu 60 sekunder på dig för att gå fram till cykelstället du valt och trycka på upplåsningsknappen. Backa ur cykeln.

Vid tredagarsabonnemang gäller samma procedur, förutom att inget kort behöver hållas vid kortläsaren. Istället så matas den fyr- eller femsiffriga abonnemangsnumret in, står på abonnemangskvittot, samt den egenvalda fyrsiffriga PIN-koden.

För att återlämna: Sök upp en station som har ett ledigt cykelställ. En ljudsignal med två pip och ett grönt indikatorljus på cykelstället, bekräftar att cykeln är korrekt låst och att användningen är slutförd.

Om ledigt cykelställ saknas vid stationen; använd då terminalen för att lokalisera en närbelägen station med ledigt cykelställ. Du får då 15 kostnadsfria minuter på dig att ta dig dit.

Mest läst