Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Elin Karlsson pendlar från Ale till Göteborg med tåg - och lånecykel. De är kanon, tycker hon. Bild: Bild: Nicklas Elmrin

Succé för lånecyklarna

Göteborg Flera gånger i veckan tar Elin Karlsson Styr och ställ till skolan. Och hon är inte ensam. Över 800 gånger om dagen är lånecyklarna ute och rullar.

- De är kanon. Mycket bättre än att åka spårvagn, säger Elin Karlsson och slänger handväskan i cykelkorgen.

Hon har ett säsongsabonnemang på cyklarna och använder dem nästan dagligen.

- Jag bor i Ale och kommer till centralen på morgonen. Då tar jag en cykel till skolan vid Ullevi i stället för att vänta på en spårvagn. De funkar verkligen jättebra, säger hon.

Elin Karlsson är precis vad Göteborgs stad och Jcdecaux hoppades på. En pendlare som låter cyklarna bli en del av resandet. Däremot vågade de inte hoppas att så många skulle göra som Elin Karlsson – totalt har 17 000 abonnemang tecknats.

- Det har gått kraftigt över förväntan. Vi hade satt upp målet 10 000 abonnenter under säsongen, och nu kanske det slutar på det dubbla innan säsongen är slut. Det är fantastiskt bra, säger Magnus Heljeberg, vd på Jcdecaux.

Tillsammans har cyklarna rullat runt 600 000 kilometer. Eller cirka 15 varv runt jorden. Därmed är Göteborgscyklarna bland de mest använda i världen. I alla fall i jämförelse med de cirka 40 andra ställen där Jcdecaux har cyklar.

- Sett till cykelparkens storlek ligger Göteborg i topp. I Paris lånas flest cyklar, men där har vi också 25 000. I Göteborg har vi 600 cyklar än så länge, säger Magnus Heljeberg.

Att Styr och ställ-cyklarna är så populära tror han beror på flera saker. Men kanske framförallt på att Göteborg är en stad med många besökare.

- Tredagarsabonnemangen har varit väldigt populära. Det tyder på att många tillfälliga besökare lånar cyklarna. Jag tror inte att det bara är turister, utan även personer som är på affärsresa till exempel, säger Magnus Heljeberg.

Han menar att det dessutom varit få klagomål och problem med cyklarna. Jonas Åker, kommunens projektledare, minns dock att en del upplevde systemet som lite krångligt i början.

- Terminalerna var inte helt användarvänliga. Men det är något som jobbas på hela tiden, att göra det så enkelt som möjligt att låna cyklarna, säger han.

Dessutom reagerade en del över depositionsavgiften som fanns.

- För ett tredagarsabonnemang låstes 2 500 kronor på bankkortet. Det fungerade inte, alla har ju inte 2 500 på sitt kort, säger Jonas Åker.

Elin Karlsson har dock inte haft några problem med cyklarna. Det enda negativa tycker hon är att cyklarna åker in för vinterförvaring den sista oktober.

- Det är lite synd. Men jag får väl börja ta vagnen då, säger hon.

I det avtal som Jcdecaux har med Göteborgs stad står att det ska finnas 1 000 cyklar när systemet är färdigutbyggt 2013. Men Jonas Åker menar att systemet kan utvecklas även efter det. Dessutom hoppas han att cyklarna ska bli en del av kollektivtrafiken. Till exempel genom ett gemensamt kort för både cyklar, bussar och spårvagnar.

- Kan man ladda på sitt Västtrafikkort så att det också gäller för cyklarna ökar attraktionskraften ännu mer tror jag, säger Jonas Åker.

För att låna en cykel krävs ett abonnemang – antingen ett tredagars- eller ett säsongsabonnemang. Dessutom finns företagsabonnemang.

Tredagarsabonnemang köps direkt i en terminal vid utlåningsstationen och kostar tio kronor. Köparen får en kod som används när en cykel ska hämtas ut.

Säsongsabonnemanget kostar 250 kronor och köps på Styr och ställs hemsida. Ett kort skickas då hem till köparen. För att låna en cykel visas kortet upp för en terminal och en pinkod slås in.

Oavsett abonnemang går cyklarna att låna från 1 april till 31 oktober. De är gratis att låna i 30 minuter. Skulle ett cykelställ vara fullt får man 15 gratisminuter för att ta sig till ett annat cykelställ. Den andra halvtimman kostar 10 kronor, den tredje 20. Lånar man cykeln i en och en halv timme eller mer, kostar varje halvtimme därefter 40 kronor.

Pengarna dras automatiskt från det bankkort man använt när abonnemanget tecknats. Om du har säsongsabonnemang i slutet av månaden, eller när abonnemanget går ut om du har tredagars.

Cyklarna får lånas hur många gånger som helst under abonnemangstiden, men det måste gå två minuter från det att du lämnar tillbaka en cykel och lånar en ny.

Lämnas inte cykeln tillbaka är lånaren ansvarig.

En och samma cykel får som längst lånas i ett dygn (men det skulle kosta 1 830 kronor).

Andra lånecyklar i Göteborg:

I Göteborg finns två andra cykelpooler, en på Norra Älvstranden som drivs av företaget Clear Channel, och Greenstreet – en mindre pool som drivs ideellt av två göteborgare.

Antal lånecyklar: 601

Antal stationer: 51

Antal lån 1 april–9 september: 134 471

Antal lån en genomsnittlig dag: 836

Sålda abonnemang: 17 306 (8 procent säsong, 92 procent tredagars)

Vecka då flest lån gjorts: vecka 33, med 9 849 lån (Kulturkalasveckan)

Så länge används cyklarna: i genomsnitt 18 minuter

Station där flest lån görs: Gustav Adolfs torg

Mest läst