Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
3692b1024.jpg

Bild: Bild: Scanpix

Styrelsen sänker sina arvoden

Ekonomi

Bedömare som TT talat med är inte nådiga: SAS är mer eller mindre kört med nuvarande strategi, oavsett det nya kraftfulla sparpaketet med lönesänkningar och annat. Köparna lär knappast stå på kö.

Flyganalytikern Anders Lidman tycker att styrelsen borde ta sitt pick och pack och gå. Ordförande Fritz Schur och vice ordförande Jacob Wallenberg har suttit i SAS styrelse sedan 2001. Och de agerar som om de fortfarande inget förstått, enligt Lidman.

-Styrelsen bär det högsta ansvaret och styrelsen har varit undermålig, säger han.

En titt på styrelsen visar att det är få, om ens någon, som har någon direkt kunskap om flygbranschen. Fritz Schur fick 655 000 kronor för sitt jobb i fjol och Wallenberg 415 000.

SAS styrelse har beslutat sänka sina arvoden med 30 procent med omedelbar verkan. Beslutet togs den 5 november och gäller alla styrelseledamöter, skriver SAS i ett pressmeddelande.

SAS största ägare, svenska staten, har via finansmarknadsminister Peter Norman (M) fortfarande förtroende kvar för styrelsen. Men det kan bli förändringar.

-Efter den kris SAS nu har genomgått så måste vi kontrollera att bolaget har rätt kompetens, säger Norman till TT

Om styrelsen kommer att bytas ut, är för tidigt att säga.

-Vi får återkomma i kallelsen till bolagsstämman hur vi ser på styrelsens sammansättning.

Norman säger att han fick beskedet om de sänkta styrelsearvodena via TT - en konstig ordning tycker han själv.

-Jag tycker det är ett bra initiativ, men bättre om ägaren blivit informerad och för det andra att man berättade det här i samband med att vd gick ut och berättade att han sänkte sin ersättning.

EU:s regler tillåter endast utomeuropeiska ägare att ha minoritetsposter i europeiska flygbolag. SAS nuvarande ägare har inte varit intresserade av att ta in ytterligare minoritetsägare, så potentiella affärer med intresserade bolag från både Kina och arabländer har runnit ut i sanden, erfar TT.

-Nu är man inriktad på att hitta en mer "rumsren" intressent, helst en europeisk, säger en källa med god insyn till TT.

Regeringens ambition har i flera år varit att sälja SAS. Enligt Peter Norman har SAS varit mer eller mindre osäljbart, men bolagets nya affärsplan gör en försäljning lite lättare.

Flygjournalisten Richard Björnelid delar uppfattningen att SAS blivit mer attraktivt för en köpare. Problemet är bara att de tänkbara europeiska köparna har egna bekymmer att brottas med. Dålig lönsamhet för branschen och svaga konjunkturutsikter gör läget dåligt för en försäljning, anser Björnelid.

-Det är dålig tajming just nu. Ge i stället Rickard Gustafson (SAS-vd) ett par år att skapa lönsamhet och så kanske konjunkturen vänt dessutom, säger han.

Mest läst