Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Stulna bilder i varumärkesrapport

Tre glada tjejer i studentkläder fick illustrera den positiva bilden av Biskopsgården. Men tjejerna har aldrig satt sin fot i stadsdelen - och bilden har snotts från deras mammas blogg.

- Jag blev ganska paff, det var ingen tvekan om att det var min bild. Jag är ganska van att olika bloggar och mindre företag gör så här, men att det sker av en reklambyrå som anlitas i ett stort EU-projekt tillsammans med kommunen är märkligt, säger bloggaren och debattören Fatou Touray, bosatt i Stockholm.

Fatou Touray är mamma till de tre unga kvinnor som fyller omslaget till reklambyrån Sandsjö Actions kombinerade rapport och varumärkesstrategi för stadsdelen Biskopsgården som GP skriver om i dagens tidning. Inne i rapporten finns även en bild från en bildbyrå som tagits utan lov från en hemsida på internet.

Omslagsbilden tog Fatou Touray själv på sin ena dotters student för sex år sedan och har sedan dess legat utlagd på hennes blogg tonarsmorsa.se, en blogg som 2009 gav henne Aftonbladets pris som årets bloggare.

På bloggen har Fatou Touray skrivit en del om just bildstölder och hon säger själv att hon har en rätt så generös inställning till sina bilder. Däremot tycker hon att man ska fråga först - särskilt när det handlar om så här professionella sammanhang. Tidigare har hon hotat ett franskt företag med rättsliga åtgärder sedan de använt en bild utan att fråga. Då var det en bild på en av hennes döttrar när denne var fyra år.

- Jag är väldigt privat på min blogg, men det är en markant skillnad mellan att jag är privat när jag vill det eller om någon annan använder mina privata bilder utan att jag eller mina barn har gett mitt samtycke, särskilt i ett professionellt sammanhang. Så vitt jag vet har aldrig mina döttrar varit i Biskopsgården, säger Fatou Touray.

Reklambyrån Sandsjö action har anlitats i en mängd kommunala sammanhang genom offentlig upphandling.

- Då vinner ju de som ger lägst pris, då är det kanske inte så konstigt att de tar bilder lite varstans ifrån i stället för att betala för dem. Hur mycket mer i deras material är nedladdat så här?

Tobias Röstlund är administrativ bildchef för TT Bild, tidigare Scanpix. Han känner omedelbart igen en av deras bilder i rapporten, en så kallad genrebild, arrangerad för att illustrera en missbrukande tonåring på en parkbänk.

- Det är faktiskt min son på den bilden, det är en arrangerad bild och han agerar modell, säger Tobias Röstlund, administrativ bildchef för TT Bild, tidigare Scanpix.

Han säger att byrån rent allmänt brukar kontakta de som gör på det här viset och diskutera sig fram till en lösning.

- Det är ett brott mot upphovsrätten och i vårt fall också den kommersiella rätten. Vi kan först ta betalt för själva publiceringen, sedan finns inte angivet vare sig namn på fotografen eller på byrån och sedan finns en möjlighet för oss att ta ut ett tillägg för olovlig publicering.

I deras fall är det en anonym genrebild, att personliga bilder publiceras i ett nytt sammanhang är värre, menar Tobias Röstlund.

Enligt honom spelar det egentligen ingen roll om rapporten varit avsedd för spridning till en större mängd människor eller för internt bruk.

När GP ringer upp Håkan Sandsjö, som driver Sandsjö Action, så är han djupt ångerfull.

- Det är ett misstag som begåtts. Det här hade aldrig gjorts om det var en extern kampanj på en spårvagn eller liknande. Det är självklart. Det här var en rapport som användes internt av kunden för att den skulle ledas någon vart. Vi har missat det, säger han och säger att han vill kontakta de vars bilder som finns i rapporten.

Han säger att han inte minns hur det gick till när han valde ut bilderna, då det var två år sedan han sammanställde rapporten.

Fakta: Tillväxt Biskopsgården

Projektet Tillväxt Biskopsgården pågick 2009-2011 och innehöll flera delar. Med sina 48 miljoner kronor är det landets största EU-projekt inom hållbar stadsutveckling. Målet var att vända Biskopsgårdens skamfilade rykte och utveckla stadsdelen.

1,2 miljoner kronor gick till den del av projektet som rörde stärkande av varumärket. Reklambyrån Sandsjö action fick större delen av de pengarna och sammanställde den nu aktuella varumärkesstrategin.

Mest läst