Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

kharmen

Stora känslor i Kharmen

TEATER: Carmen heter Kharmen och har blivit metallarbetare. Toreadoren är fotbollsstjärna och korpralen polis. Inget - och allt - verkar vara sig likt i Stadsteaterns musikdramatiska version av Bizets klassiska opera.
"Vad har dom gjort med Carmen?" lyder rubriken på pressinbjudan från Stadsteatern. När det gäller musiken är svaret enkelt. "Dom" (regissören Rikard Bergqvist, kapellmästaren Rickard Åström och musikarrangören Jan Radesjö) har plockat ut godbitarna och anpassat dem till instrument som gitarr, bas, keyboard och saxofon. Toreadorarian, Habaneran och Georges Bizets andra hits finns alltså kvar.
Och i övrigt? Hur skiljer sig den moderna svenska småstadstjejen Kharmen (regissören ville ha den stavningen för att undvika en direkt spansk koppling) från en spansk Carmen på 1800-talet? En hel del och inte särskilt mycket alls om man ska tro de inblandade på Göteborgs stadsteater. Förutom yttre saker som att hon knegar på en metallfabrik och uppvaktas av en fotbollsstjärna och en polis, i stället för en toreador och en korpral, är Kharmen samma passionerade person.
- Hon lever i nuet, tänker inte på konsekvenserna av sitt handlande utan gör det hon känner för. Men hela tiden drömmer hon om den stora kärleken, som hon aldrig riktigt får. Jag fascineras av henne och skulle gärna vilja ha henne som vän. Men jag skulle nog inte orka så länge. Hon är en kvinna som tar mycket syre. Det mesta sker på hennes premisser, säger huvudrollsinnehavaren Anna-Maria Hallgarn, som bland annat var med i Björn Skifs show på Eriksberg våras.
Samtidigt tycker Anna-Maria Hallgarn att det är viktigt att Stadsteaterns musikdramatiska uppsättning skiljer sig tydligt från originalet.
- Om man är tydlig med skillnaderna blir det lättare för publiken att ta till sig. Jag hoppas att publiken blir berörda, av kärleksdramat. Jag tycker att vi har skapat en härlig show.
Fotbollsspelaren, vår tids toreador, som återvänder som en hyllad stjärna till sin hemstad, spelas av Robin Stegmar. Det är en levnadsglad, charmig och kanske lite naiv fotbollsspelare som tar det mesta i livet med en klackspark, berättar han om sin roll.
Kharmen innebär en ny utmaning för Robin Stegmar - dansnumren.
- Jag har absolut ingen utbildning i dans. Men jag dansar utifrån min förmåga och har väl fått jobba lite mer på det än de andra. Samtidigt har de andra kanske fått jobba mer med texten än jag. Sången är däremot inget nytt. Jag spelade huvudrollen i Allt eller inget här på stadsteatern för tre år sedan och har tagit med mig erfarenheterna därifrån, säger han.
Att titta på en ursprungsuppsättning av operan har inte varit aktuellt. Robin har en inspelning på videokassett hemma, men tänker vänta till senare med att kolla på den.
- Det är lätt att bli påverkad, så jag brukar välja att inte göra det.
Karl Dyall, som spelar den andre friaren, polisen Josef, tycker nästan att Kharmen fortfarande känns som en opera.
- Det är mycket passion och svartsjuka - stora operakänslor. Men eftersom vi inte kan eller vill göra opera, så har vi koncentrerat oss på dramat. Det är ju en klassisk berättelse som sätter fingret på många av livets mekanismer.
Fakta

Kharmen

Premiär: 30 september på Göteborgs stadsteater.
Regi: Rikard Bergqvist.
Musik: Georges Bizet (omarrangerad av Jan Radesjö).
Medverkande: Anna-Maria Hallgarn, Karl Dyall, Robin Stegmar, Mirja Burlin med flera.
Mest läst