Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Regeringen Reinfeldt borde stoppa statliga isbrytaren Oden från att utföra bottenkarteringar för kommande oljeutvinning i Arktis unika miljö. Där är möjligheterna till oljesanering vid en katastrof minimala, skriver Therese Jacobson och Patrik Eriksson.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Stoppa isbrytaren Odens oljeletande

    På torsdag lämnar svenska statens isbrytare Oden Göteborg med syfte att underlätta för framtida oljeprospektering i de känsliga vattnen utanför Arktis – trots katastrofen i Mexikanska golfen. Att den svenska staten gör sig en hacka på oljeprospekteringen i ett av världens känsligaste hav är oacceptabelt, skriver Therese Jacobson och Patrik Eriksson på Greenpeace.

    Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

    Det är nu drygt två månader sedan oljeriggen Deepwater Horizon exploderade och sjönk i Mexikanska golfen. Sedan dess har råoljan med oförminskad styrka vällt upp ur havets botten till ytan. De allt mer desperata försök som gjorts att samla upp oljan har misslyckats och oljan sköljer i vågor in över känsliga stränder i södra USA där saneringsarbetare förtvivlat kämpar för att rädda de djur som kommit i oljans väg. Konsekvenserna för människor, fåglar och marina djur i området är katastrofala.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Detta katastrofscenario riskerar nu att med hjälp av regeringen Reinfeldt även drabba Arktis vars extrema förhållanden gör möjligheterna till sanering efter ett oljeutsläpp minimala.

    Isbrytaren Oden, mer känd som det miljöforskningsfartyg där kung Carl Gustaf och kronprinsessan Victoria talat sig varma för den arktiska miljön, lämnar i dag Landskrona och styr mot Göteborg. Därifrån kommer den på torsdag att gå mot Arktis för att välkomnas av det amerikanska företaget GX Technology och assistera vid bottenkartering.

    GX Technology marknadsför sig som ett företag som underlättar utvinning av kol och olja. Ironiskt nog är Oden under stora delar av året ett viktigt och uppskattat forskningsfartyg som möjliggör miljöforskningsresor till Arktis och Antarktis. Först en tur till Arktis för att undersöka den unika miljön och försöka skydda den, sedan tillbaka för att riskera samma unika miljö.

    Ett katastrofalt scenario

    Djurlivet i Arktis är redan starkt hotat av smältande isar, miljögifter och försurning av haven. Ett scenario liknande det i Mexikanska golfen kan vara fullständigt ödesdigert för isbjörnar, fåglar och en biologisk mångfald vi ännu vet så lite om. Det är oacceptabelt att Sveriges regering, som mer än gärna vill framstå som miljömässigt ansvarstagande, genom Sjöfartsverket nu aktivt bidrar till att riskera hela det arktiska ekosystemet för att få stoppa fingrarna i oljebolagens syltburkar.

    Regeringen Reinfeldt har tillsammans med EU sagt ja till olje- och gasutvinning i Arktis. Det var redan tidigare en katastrofal idé och har nu i ljuset av BP-skandalen vuxit till något fullständigt oacceptabelt.

    Det finns inga garantier för att det som hände i Mexikanska golfen inte kommer att hända i Arktis. Innan Deepwater Horizon exploderade och sjönk påstod oljebolagen att risken att det skulle hända var försumbar. Alla liknande påståenden om att inget liknande kan hända i Arktis måste i ljuset av vad som faktiskt har hänt anses vara ogrundade.

    Greenpeace uppmanar regeringen att stoppa uthyrningen av Oden till företag som underlättar oljeprospektering i ett av världens känsligaste hav och i stället bidra till att skydda den arktiska miljön innan det är för sent. Den rödgröna oppositionen har utlovat en svensk linje som vill skydda Arktis från olje- och gasutvinning i minst 100 år. Kan regeringen Reinfeldt visa ansvar och genuint engagemang och ge samma löfte?

    Therese Jacobson

    talesperson havsmiljöfrågor Greenpeace

    Patrik Eriksson

    kampanjchef Greenpeace