Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1
Stoker.

Stoker

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

Thriller

Thriller

Stoker

Regi: Park Chan-wook

Med: Mia Wasikowska, Nicole Kidman och Matthew Goode

USA/UK 2013 (99 min)

CAPITOL

Ska du bara se en film med Nicole Kidman i rollen som obalanserad mor i ett stort hus med mörka hemligheter, svartklädda hushållerskor och en flygel ska du inte se den här. En av de bästa rysarna i modern tid är nämligen Alejandro Amenábars The others, något man knappast kan säga om Stoker.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Park Chan-wooks tio år gamla Oldboy var ett fenomenalt hämndfyrverkeri, därför är det extra ledsamt att konstatera att sydkoreanens första engelskspråkiga film (skriven av manusdebuterande Wentworth "Prison break" Miller) är ännu ett bevis på att resultatet sällan blir särskilt lyckat när Hollywood lockar till sig utländska regissörer som gjort riktigt bra ifrån sig på hemmaplan (lex Florian Henckel von Donnersmarck).

På sin 18-årsdag förlorar India sin far i en bilolycka och snart har hennes farbror Charlie flyttat in hos hennes och modern Evelyn. Men vad vill han? Det dröjer inte lång tid innan hans dolda agenda inte längre är särskilt latent. Folk som anar oråd försvinner spårlöst samtidigt som en sexuell spänning växer sig allt starkare åt lite alla möjliga håll.

Stoker bär tydlig inspiration från Skuggan av ett tvivel, vilket bara är en av flera Hitchcockreferenser. Men till skillnad från skräckmästaren knyter Park Chan-wook ihop säcken oerhört slarvigt och glömmer helt att vårda de planteringar som placerats längs vägen. Ledsamt.

Mest läst