Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Sterling och Maersk nya partners

Nedläggning av linjer och samgående med andra flygbolag är vad som väntar Fly Me.
De nya ägarna anser att Fly Me är för litet och måste arbeta ihop med andra bolag. Troliga partners är dansk-norska Sterling och danska AP Möllers förlustbolag Maersk Air. Dessa ägs redan av Fons, ett isländskt investmentbolag som inför stämman i går köpt den ena av två kontrollposter i Fly Me.
Fons köpte så sent som i mars Sterling för 400 miljoner danska kronor och för några månader sedan Maersk för en okänd summa.
Sedan tidigare äger Fons även det mindre flygbolaget Iceland Express, som i huvudsak trafikerar Island från Köpenhamns flygplats Kastrup.
Fons och Sterling har som mål att skapa ett nytt stort europeiskt lågprisbolag, konkurrent till bland annat Ryanair. Sannolikt vill Fons föra in Fly Me i detta nya europeiska bolag.
De nya storägarna i Fly Me hade i går även mandat att rösta för isländska banken Burdaras, som äger sex procent i Finnair. Det finländska flygbolagets dotter Fly Nordic är en svår konkurrent till Fly Me.
Ledningen för Fly Me prisades i går på stämman av Christen Ager-Hanssen i den nya ägargruppen. Han ansåg att bolaget dragits i gång på ett kostnadseffektivt sätt och att det är en bedrift att förlusterna inte blivit större än de är.
- Men i dag har vi bara fyra plan och vi behöver åtta tio. Bolaget kommer snart inte att existera, om det fortsätter som nu. Vi måste vara med i det industriella spelet, sa Ager-Hanssen till stämman.
Det är uppenbart att han gjort den här investeringen även med tanke på att Fly Me kan bli uppköpt.
- Ja, det är också en uppköpskandidat. Bolaget har skapat ett starkt varumärke. Varje gång det talas om SAS inrikestrafik i nyheterna, så nämns också Fly Me.
Tills vidare är en tanke att flygplanen ska frakta affärsresenärer morgon och kväll för att under dagtid göra tjänst åt Sterling och Maersk på deras rutter till turistorter.
Ager-Hanssen anser att Fly Me måste se över och eventuellt lägga ner de linjer där beläggningen är mindre än 60 procent. I farozonen är då flygningarna från Stockholm till Sundsvall, Östersund, Ängelholm och Helsingfors.
Linjen mellan Göteborg och Stockholm hade före sommaren 64 procents beläggning, enligt Fredrik Skanselid, vd i Fly Me.Han betecknar den trafiken ihop med Stockholm-Malmö som kärnan i bolaget och därför inte hotad av nedläggning.
Skanselid ställde sig i går positiv till maktskiftet.
- Vi vill hitta en industriell lösning och göra något större av bolaget. Vi har inte försökt själva, men det har varit en tanke från start. Genom att växa kan vi slå ut kostnaderna, säger Skanselid.

Fakta

Fly Me

Startade flygningar i mars förra året.
Under första halvåret 2005 blev försäljningen 192,8 miljoner kronor (61,8 samma tid året före). Resultat före skatt var -59,8 miljoner (-69,1).
111 anställda vid halvårsskiftet.
Mest läst