Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Stenabesättningar lågavlönade

De jobbar sex månader i sträck, sju dagar i veckan, upp till 12 timmar om dagen. Lönen är 4 000 kronor i månaden för besättningsmän på Stena Lines färjor på Nordsjön.

I dag avslöjar SVT:s Uppdrag granskning anställningsförhållandena för de filippinska besättningarna på Stena Lines så kallade superfärjor Stena Hollandica och Stena Brittanica mellan Hoek van Holland och brittiska Harwich.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

När de filippinska besättningsmännen arbetat ett halvår, måste de lämna fartygen. De är då oavlönade i minst två månader. Men de har inga som helst garantier för att de får jobb ombord igen. Under de sex månaderna får det filippinska manskapet inte gå iland, vare sig i Nederländerna eller i Storbritannien. Boendet ombord uppges vara mycket trångt.

Ursprungligen anställdes manskap från Filippinerna på grund av att arbetsgivaren, det nederländska dotterbolaget Stena Line BV, hävdade att det inte gick att få europeiska semestervikarier ombord. 20 filippiner anställdes därför. Nu uppges den filippinska besättningen vara 80 man på vart och ett av de båda fartygen.

Nederländska Stena Lines vd, Pim De Lange, säger i Uppdrag gransknings reportage att han gjort upp med nederländska fackföreningar om att vissa jobb ombord alltid skall besättas med nederländsk arbetskraft, mot att andra arbetsuppgifter kan skötas av så kallad internationell besättning. Det är med de nederländska sjöbefälen som De Lange gjort den uppgörelsen, inte med de fack som organiserar matroser, motormän och cateringpersonal.

Fram till för något år sedan var lönen för filippinarna 350 dollar i månaden (cirka 2 100 kronor). Efter påtryckningar från bland andra svenska fack har grundlönen för de filippinska besättningsmännen höjts till 670 dollar i månaden (lite drygt 4 000 kronor) eller cirka 12 kronor i timman.

Lönsamheten är dålig på Nordsjön, säger Pim De Lange i reportaget. Alla färjerederier går med förlust där, påstår han.

- Vi också trots den billiga arbetskraften. Så om vi inte hade haft filippinarna skulle vi ha fått stänga den här rutten för länge sen, säger De Lange i Uppdrag gransknings reportage.

I en ekonomisk rapport på Stena Line BV:s hemsida skriver De Lange visserligen om dålig lönsamhet i fjol, men tillägger att utifrån förutsättningarna gick det bra. För 2011 och 2012 tror han på bättre resultat.

Joakim Kenndal, Stena Lines informationschef, tillbakavisar löneuppgifterna i programmet.

- Lönerna ligger mellan 1 000 och 2 000 amerikanska dollar i månaden, säger han och menar att villkoren är rimliga.

- Ja, vi tycker att villkoren är rimliga. Lönerna är ungefär hälften av vad de holländska och brittiska sjömännen tjänar.

- Det finns ungefär 300 000 filippinska sjömän i världen som arbetar på ungefär liknande villkor som vi har. Vi har överenskommelser med både filippinska myndigheter, facken i Filippinerna, de lokala facken i England och Holland om lönevillkoren. Det är inga ovanliga avtal, snarare tvärtom, säger Joakim Kenndal som bekräftar att de filippinska sjömännen arbetar sju dagar i veckan i sex månader.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.