De 16 fiskarna hissades ombord med kran.
De 16 fiskarna hissades ombord med kran.

Stena-tanker utförde dramatisk räddning

ANNONS
|

Oljetankern Stena Sunrise är på väg från Curacao till Kina med 130 000 ton råolja.

Klockan 20.45 på tisdagskvällen såg besättningen nödraketer 150 nautiska mil utanför Trinidad.

- Vår skeppare, kapten Deshpande, såg nödsignalerna och tog action på det. Han stoppade sitt fartyg och satte i sin rescue-båt som kunde plocka upp de nödställda och föra dem i säkerhet till Stena Sunrise, berättar Erik Hånell, vd för Stena Bulk.

Stenas oljetanker var omkring två nautiska mil från de nödställda när nödraketerna sköts upp.

De räddade fiskarna kunde berätta att deras båt drabbats av brand i maskinrummet. Därefter hade den kinesiska fiskebåten sjunkit. Fiskarna, 13 från Kina och tre från Burma, hade sedan suttit fyra dygn i en räddningsflotte med endast nödproviant.

ANNONS

Klockan 22.30 var de alla välbehållna ombord på Stena Sunrise.

Kapten Deshpande kontaktade den lokala räddningsstationen på Trinidad och Tobago.

Därifrån ordnades så att ett systerfartyg till den sjunkna fiskebåten kom ut, klockan 04.00 lokal tid på onsdagen, och hämtade de räddade fiskarna som fördes i land på Trinidad.

- Det är en solskenshistoria som visar att det finns ett gott samarbete till sjöss, säger Erik Hånell som befinner sig i Houston, Texas.

- Vårt kontor här i Houston tog emot det första samtalet från kaptenen. Sedan har vi fått kontinuerliga uppdateringar hela morgonen och natten.

Stenas tankrederi har 110 fartyg i trafik över hela världen. Räddningsaktioner som tisdagens utanför Trinidad är ovanliga:

- Det händer nån gång per år i hela vår flotta, säger Erik Hånell.

Stena Sunrise är en oljetanker i Suezmax-klassen, 274 meter lång, 48 meter bred och med en dödvikt på 159 000 ton.

ANNONS