Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Stena satsar 2,5 miljarder

    Stena Lina satsar 2,5 miljarder kronor. Rederiet sätter in två nya färjor på linjen Göteborg-Kiel och bygger om iland för de 240 meter långa färjorna.

    Stena Line gör en större satsning i Göteborg. De nya specialbyggda färjorna är värda 1 miljard styck. Dessutom investerar Stena Line 500 miljoner i ombyggnationer ombord och i hamnen.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Det blir Stena Hollandica och Britannica som byggs om och ersätter Germanica och Scandinavica på rutten Göteborg – Kiel. Hollandica och Britannica trafikerar just nu linjen Hoek van Holland – Harwich och kommer att ersättas av två nya superferries.

    De två nya fartygen är nu världens största i linjetrafik. 240 meter - 60 meter längre än dagens färjor. Hollandica och Britannica är världens största ropax-fartyg, kombinerade frakt- och passagerarfärjor. Nu byggs passagerarutrymmena till med 100 nya hytter. När det är klart återtar de de klassiska namnen Stena Germanica och Stena Scandinavica. Den första färjan tas i trafik på Göteborg-Kiel i slutet av augusti, den andra i början av januari 2011.

    Även hamnen och terminalen måste anpassas efter de  två giganterna. För att kunna vända de stora färjorna i älven måste en dykdalb (en bottenfast förtöjningsanordning) byggas. Vidare måste landgången läggas på taket av nuvarande terminalbyggnad.

    Trafiken på linjen Göteborg-Travemünde kommer från och med hösten att föras över till Göteborg-Kiel. Dagens fyra fartyg mellan Göteborg och Tyskland kommer att ersättas med två.

    – Det här är en oerhört stor satsning på linjen mellan Göteborg och Kiel och den största fartygshändelsen i Göteborg på över 20 år, säger Gunnar Blomdahl, vd för Stena Line.

    Även på linjen Karlskrona–Gdynia ska Stena Line sätta in två fartyg i år och nästa år. Det blir moderniserade Germanica och Scandinavica som flyttas dit och ersätter Stena Baltica och Finnarrow. Satsningen är värd totalt en miljard kronor och ska ge 100 nya jobb, enligt företaget.

    Stena Line satsar på bred front. Så sent som den 11 februari i år informerade Stena Line om en investering på 1 miljarder kronor i en ny hamn i Loch Ryan, Skottland. En hamn för både passagerar- och frakttrafik. Bygget beräknas sysselsätta 900 personer.

    Stena Line planerar även att investera ytterligare 1 miljard i två fartyg mellan Stranraer (Loch Ryan) och Belfast så snart hamnen är färdig.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.