Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1
Fartyget får inte känna på havsvindarna i år heller.

Stena Carisma kvar vid kajen

Stenas snabbfärja Carisma stannar vid kajen även i sommar. "Vi klarar oss med Jutlandica och Danica", uppger rederiet.

Senaste den gasturbindrivna högfartsfärjan Stena Carisma var i trafik på linjen Göteborg–Frederikshavn var sommaren 2013.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Sedan dess har fartyget legat vid kaj vid Danmarksterminalen i Göteborg.

Den främsta anledningen till att Carisma togs ur bruk var den höga dieselförbrukningen. Men även inför årets högsäsong väljer Stena Line att låta fartyget stanna vid kaj.

- Skälen är de samma som förra sommaren. Som det ser ut klarar vi trafiken med Stena Jutlandica och Stena Danica. Carisma ligger kvar där hon ligger och så får vi se i nästa år hur vi ser på situationen då, säger Jesper Waltersson, informationschef på Stena Line till Sjöfartstidningen.

 

Sedan 2013 har oljepriset dalat avsevärt. Men det får inte Stena att tänka om.

- Det är klart att oljepriserna har gått ner, men även om bokningarna ser bra ut så klarar vi att ta hand om volymerna med nuvarande fartyg. I det läget vi är nu med pågående besparingsprogram så är det alltid en kostnad att starta upp ett tredje fartyg, även om oljepriset är lägre, säger Waltersson.

 

Inför högsäsongen 2016 tänker Stena agera på samma sätt.

- Vi har Carisma i beredskap kan man säga. Vi har väl inga försäljningsplaner så inför nästa högsäsong blir det igen samma process att man ser över situationen och tar beslut utifrån det, uppger Jesper Waltersson.

Mest läst