Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Sten A Olsson död

    Stena Lines grundare Sten A Olsson är död, 96 år gammal. Han avled på fredagen.

    Sten Allan Olsson föddes den 28 oktober 1916 och växte upp på Donsö i Göteborgs södra skärgård. Han var son till skepparen Gustaf Olsson och Magda Berndtsson. Sten A Olsson gick ut Göteborgs handelsgymnasium 1934.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Han praktiserade inom järn- och metallbranschen samt inom sjöfarten och startade 1939 och 22 år gammal en firma för import och export av järn och metall. 1946 köpte han sin första båt, en norsk valfångare, som han lät bygga om till lastfartyg. Sten A Olssons fortsatta yrkes- och affärskarriär hängde nära ihop med utvecklingen av Sten Line.

    1962 bildade Sten A Olsson Skagenlinjen Rederi AB. Ett fartyg chartrades och den 21 december 1962 gick den första resan mellan Göteborg och Skagen. Låga biljettpriser, låga köttpriser i Danmark och tullfria ransoner av sprit och tobak lockade västsvenskar att resa till Danmark. I juli 1963 satte Stena A Olsson in sin första egna färja, S/S Skagen II, nu på linjen mellan Lysekil och Skagen.

    Mindre än ett år senare fick Skagenlinjen det första nybyggda fartyget, M/S Poseidon. 1963 började man driva trafik på Frederikshavn. Färjetrafik startades, i huvudsak för sommartrafik, mellan en rad olika orter som till exempel Uddevalla-Marstrand-Skagen, Göteborg-Läsö och Bergkvara-Alinge. Av dessa linjer fanns 1966 bara Göteborg-Frederikshavn kvar.

    Från hösten 1965 marknadsfördes rederiet under namnet Stena Line. 1967 öppnades linje mellan Göteborg och Kiel med färjan M/S Stena Germanica. 1972 invigdes terminalen vid Masthuggskajen. Under sjuttiotalet satsade Sten A Olsson även på offshorebranschen och bulk- och tanksjöfarten.

    I början av 1980-talet var konkurrensen mellan Stena Line och GFL/Sessan Line hård. De båda rederierna investerade i nya färjor och det såg ut att bli en stor överkapactitet på Danmarks- och Tysklandslinjerna. Stena Line gick segrande ur kampen och 1982 bildades Stena Sessan Line AB. 1983 slutade Sten A som VD i Stena AB då sonen Dan Sten tog över. 1988 börsintroducerades Stena Line AB.

    Stena Line är i dag ett internationellt transport- och reseserviceföretag och ett av världens största färjerederier. Stena Line har färjelinjer mellan Storbritannien och Irland, Holland och England, Norge och Danmark, Sverige och Danmark, Sverige och Tyskland samt mellan Sverige och Polen.

    I Stena-sfären ingår fyra familjeägda koncerner: Stena AB, Stena Metall AB och Stena Sessan AB. I Stena AB ingår bland annat Stena Line och Scandlines AB.

    Sten A Olsson donerade medel till olika kulturella projekt. I samband med Sten A Olssons 80-årsdag 1996 bildades en stiftelse för forskning och utveckling inom bland annat arkitektur, konst och kultur. 1996 fick Chalmers en donation på 50 miljoner kronor till upprustning och drift av den Holtermanska fastigheten.

    Sten A Olssons har bidragit med medel till tillbyggnaden av Konstmuseet i Göteborg, klart 1996. Stenasalen på museet främjar ung västsvensk och nordisk konst.

    Stena donerade fem miljoner kronor till operabygget och har också varit en av huvudsponsorerna för Göteborgsoperan sedan starten.

    När gamla Pannhuset under Älvsborgsbron renoverades sköt Sten A Olsson till flera miljoner för dess ombyggnad.

    När Sten A Olsson var 83 år blev han medlem i herrklubben Bachelors Club.

    Sten A Olsson var en trogen anhängare till ÖIS.

    Skeppsredaren Sten A Olsson var gift med Birgit Olsson f Andersson. Barn: Madeleine Olsson-Eriksson, född 1945, Dan Sten, född 1947, Stefan, född 1948 och Christoffer, född 1951.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.