Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Pretentiöst. Författaren Max (Stellan Skarsgård) återser sin stora kärlek Rebecca (Nina Hoss) i det som kunde blivit en rörande film om kärlek som aldrig rostar. Bild: Franziska Strauss
Pretentiöst. Författaren Max (Stellan Skarsgård) återser sin stora kärlek Rebecca (Nina Hoss) i det som kunde blivit en rörande film om kärlek som aldrig rostar. Bild: Franziska Strauss

Stellan Skarsgård som odräglig Kulturman

Filmen som kunde blivit passionerad blir istället en pinsam studie i mansplaining.

Film

Drama
Tillbaka till Montauk
Regi: Volker Schlöndorff
Med: Stellan Skarsgård, Nina Hoss, Susanne Wolff mfl
Tyskland/Irland/Frankrike, 2017 (106 min)
 

Stellan Skarsgård dominerar här som framgångsrik, men djupt självupptagen, Kulturman med offerkoftan på. Pr-turnén för hans nya roman för honom till New York, en stad han inte besökt på många år. Hustrun Clara står ung och stolt vid hans sida. Ändå har Max bara en kvinna i tankarna: Rebecca. Kvinnan som romanen handlar om, som hela livet handlar om. Den stora passionen som slutade så olyckligt. Nu påminnner varje gathörn i New York, luften han andas, allt han ser om henne.


Skamlöst narcissistiskt läser han högt ur romanen, och deklarerar sin kärlek, under en prestigeladdad litteraturafton med Clara i publiken.

Via sin publicist söker han också upp Rebecca på hennes tjusiga advokatkontor. Kan de träffas igen? Går misstag ur det förflutna att reparera? Nina Hoss övertygar som Rebecca, sval och oåtkomlig. Ändå inte oberörd.

Samtliga kvinnor är helt obegripligt fästa vid, och lojala mot, Max vars charm är svår att upptäcka. En man som mansplainar dem, sätter dem på piedestal eller rätt och slätt bara utnyttjar dem.


Regissören Volker Schlöndorffs filmiska karriär bygger på berättelser med litterär förlaga, från Nådaskottet av Marguerite Yourcenar till Resenären av Max Frisch. 1979 vann han en Guldpalm och dessutom en Oscar för filmatiseringen av Günter Grass Bläcktrumman.  Här prövar han, tillsammans med irländske författaren Colm Tóibín, något nytt: en fri egen tolkning av Max Frisch roman Montauk. Resultatet blir utdraget, pretentiöst och poänglöst. Att följa denne kulturens machoman längs minnenas allé blir tillslut bara tröttsamt.

Mest läst