Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
5394b1024.jpg

Start för omdebatterad trängselskatt

Trängelskatten i Göteborg införs den 2 januari. Då kostar det extra att ta sig in i centrum vardagar under dagtid. Men 45 000 göteborgare har skrivit under för att få till stånd en folkomröstning.

Men trängselskatten är mycket omdiskuterad.

Trängselskatten påverkar inte bara göteborgarna utan även alla som bor i kranskommunerna, säger Theo Papaioannou, partiledare för Vägvalet vars huvudfråga är just trängselskatten.

-Och det är klart att det är orättvist att de inte får yttra sig. Därför är det viktigt att göteborgarna får rösta så att vi på något sätt kan få ett demokratiskt beslut.

Konstruktionen av trängselskattezonen täpper till förbifarterna till Göteborg, menar Papaioannou.

-När man kommer söderifrån, från Mölndal och ska norröver och bara ska passera Göteborg, så får man betala. -Och där är en stor skillnad mot Stockholm där till exempel Essingeleden är fri, säger han.

Göteborgare har via kvällstidningen GT skrivit under för en folkomröstning i frågan. Nu är antalet, 45 000 namn, uppe i det som lagen kräver för en sådan omröstning, enligt tidningen.

Premiären för trängselskatten sker klockan 6 den 2 januari. Då kostar det 8 kronor. Men kostnaden blir olika stor vid olika tidpunkter för att försöka kapa trafiktopparna. Göteborgs trängselskatt blir ungefär som den i Stockholm. Lite billigare, men principen är den samma.

-I Stockholm har trafiken i centrum minskat med 15- 18 procent, säger Eva Rosman, pressansvarig för trängselskatten på Transportstyrelsen.

Juli är avgiftsfri, liksom helger, kvällar och nätter. Den som kör en buss på 14 ton eller mer slipper skatten. Men taxi och hemtjänst ska betala.

Mest läst