Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Bild: Bild: Jonas Lindstedt och TT

Starka reaktioner efter Telenor-avslöjande

Göteborg Efter GP:s avslöjande om att en dömd terrorist jobbat på Telenors kundtjänst har reaktionerna varit starka bland allmänheten. Nu ser flera telebolag över sina rutiner.

Som GP kunde berätta i går har Telenor i månader känt till att den dömde terroristen Mirsad Bektasevic i oktober 2015 fick jobb på Telenors kundtjänst i Göteborg. Bektasevic är tidigare dömd för terrorbrott, har testamenterat tillhörigheter till al-Qaida och misstänks nu för att ha försökt ansluta sig till IS i Syrien.

Genom jobbet fick han tillgång till personuppgifter till tusentals Telenor-kunder. Enligt flera anställda handlade det om både personnummer, adresser, hemliga telefonnummer samt uppgifter om personer som begärt att inte synas i adress- och nummerupplysningar.

Extremt allvarligt menade både terrorexperter och Telenor själva som i samband med att GP började granska företaget gick ut med ett pressmeddelande där man informerade allmänheten. På sociala medier var många svenskar upprörda. Många reaktioner kom även från Telenor-kunder i Norge och Danmark där nyheten också blev omskriven.

– Det är så man blir mörkrädd. Jag hoppas verkligen att myndigheterna tar tag i detta och ser till så det inte händer på andra företag, säger en kvinna som ringt in till GP.

”Terrorist jobbade på Telenor...blir mycket orolig som kund” skriver en man på Twitter.

På Twitter och andra sociala medier har flera personer uppmanat till bojkott av bolaget. Även på Facebook har folk reagerat i olika kommentarfält och på Telenors egen sida.

”Hej Telenor! Vad säger ni om den här storyn, och hur kommer ni att agera?” skriver en man på Telenors kundsida.

Aron Samuelsson är presschef på Telenor och enligt honom vidtar man nu åtgärder för att säkerställa att kunder inte lämnar bolaget.

– Framförallt handlar det om att vara tydlig och informera kunderna om vilka åtgärder vi vidtagit för att säkerställa att detta aldrig händer igen. Jag upplever att kunderna har varit nöjda med den information som gått ut, säger Aron Samuelsson.

Han säger att det varit flera kunder som ringt in och ställt frågor. Även på Telenors kundsida har bolaget besvarat ett par reaktioner. Men hur många kunder som lämnat telebolaget med anledning av GP:s avslöjande kan han inte svara på.

– Vi har ett ständigt in- och utflöde av kunder, så det är svårt att avgöra. Vi har inte kunnat se något utslag av det här i dag, säger Aron Samuelsson när GP talar med honom på onsdagen.

När GP ringer runt till andra telebolag har det även kommit frågor till dem.

– Det var kunder som undrade om vi varit med om något liknande. Vad jag vet så har det inte skett här, säger Marcus Haglund, pressinformatör på Telia.

I samband med GP:s avslöjande har även Telia gått igenom sina säkerhetsrutiner och kontrollerat hur rekrytering av ny personal går till.

– Vi har inte outsourcad personal på samma sätt som Telenor och vi gör våra egna kontroller i stället för att gå via bemanningsföretag. Men det här har ju blivit en aktuell fråga och då är det bra att vi gör en extra koll, säger Marcus Haglund på Telia.

Även på Tre och Tele2 har frågan diskuterats.

– Vi har diskuterat det här. Och vi genomför gedigna bakgrundskontroller i vår rekryteringsprocess. Det finns olika säkerhetsnivåer beroende på vilken tjänst man har men samtliga kontrolleras noggrant, säger Kamran Alemdar, pr- och informationschef på Tre.

– Vi värnar alltid om våra kunders säkerhet och integritet och jobbar löpande med hur vi kan säkerställa det på bästa sätt, säger Malin Selander, presschef på Tele2.

GP kunde i veckan avslöja att 28-årige Mirsad Bektasevic i oktober 2015 fick jobb på Telenors kundtjänst via företaget Sykes i Göteborg. Bektasevic är tidigare dömd för terrorbrott med kopplingar till al-Qaida. Häromveckan greps han för misstänkta kopplingar till IS.

Bektasevic hann vara på företaget i nästan en månad innan anställningen avslutades. Han hade då haft tillgång till kunders privata information.

När anställda blev varse om vem deras kollega var försökte Sykes att tysta ner dem, enligt flera källor till GP.

Mest läst