Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
tabcb6a9

Bild: Adam Ihse, TT

Stark tro på  Volvo Cars

Ekonomi Rekordförsäljning, nya modeller och ljusa prognoser för framtiden - förväntningarna på Volvo Cars är stora just nu. – Det finns en optimism i företaget som inte funnits tidigare, säger bilbranschanalytikern Mikael Wickelgren.

I morgon klockan 06.00 avslöjar Volvo Cars exakt hur bolaget klarade sig under 2015. Att det var ett rekordår för bilförsäljningen vet vi dock redan. Volvo berättade i januari att de för första gången sålt över en halv miljon bilar under förra året – och vd Håkan Samuelsson spår att fler rekord kommer att slås framöver.

Det nya året har också startat väl för biltillverkarna - i går berättade branschorganisationen Acea att antalet nyregistrerade personbilar i EU och Efta-länderna ökade med 6,3 procent i januari. Det betyder att den europeiska bilförsäljningen nu har ökat i 29 månader i rad.

– Det är en rekyl uppåt efter den stora konjunkturnedgången som vi sett i Europa. Efterfrågan på bilar har varit måttlig på den europeiska marknaden tidigare, säger Mikael Wickelgren, bilbranschanalytiker och lektor och avdelningschef för institutionen för handel och företagande vid högskolan i Skövde.

Hur bilmarknaden utvecklas framåt vill han inte spekulera i – men han tror att Volvo Cars är bra rustat för att växa även i framtiden.

– Prognoser är alltid svåra att göra och min spåkula är inte bättre än någon annans. Men vad vi vet är att Volvo, på ett sätt som vi inte sett tidigare, verkligen har satsat hårt på att nå sina mål. Jag upplever att det i dag finns en målmedvetenhet i organisationen, som tillsammans med ett starkt ägarstöd i ryggen, gör att de kan förverkliga sina mål, säger Mikael Wickelgren.

Kinesiska Geely köpte Volvo Cars från amerikanska Ford 2010 och har sedan dess investerat omkring 75 miljarder kronor i bolaget. Under de närmsta åren ska Volvo till exempel bygga en ny fabrik, med kapacitet för att tillverka 100 000 bilar per år, i amerikanska Charleston i South Carolina - en satsning som Mikael Wickelgren lyfter fram som ett tecken på en ny slags handlingskraft i biltillverkaren.

– Volvo har pratat om en fabrik i USA i åtminstone tio år, men det är först nu den faktiskt börjar byggas. Den situationen är signifikant för den nya ägaren - de är inte så ängsliga. De bestämmer sig för att göra något och sen gör de det också, förklarar han.

De senaste månaderna har Volvo Cars också presenterat två nya bilmodeller. I januari lanserades S90 på bilsalongen i Detroit och i morgon sker den officiella presentationen av V90, som ska ersätta storsäljaren V70.

Volvos uttalade mål är att slå sig in på den så kallade premium-marknaden och kunna konkurrera med bilmärken som Audi, BMW och Mercedes.

– Då krävs det först en hygienfaktor – att produkterna är tillräckligt bra. Ovanpå det måste du bygga något som får kunderna att tycka det är intressant att betala mer. Det handlar i sin tur om varumärkesutveckling och varumärkesinnehåll – att skapa en trovärdig historia och kommunicera den på ett trovärdigt sätt. Hur Volvo lyckas med det kan vi bara besvara i framtiden, förklarar Mikael Wickelgren.

Volvo Cars största marknader är i dag Västeuropa, Kina, Sverige och USA. Biltillverkaren har totalt omkring 26 000 anställda runt om i världen. Cirka 14 000 av dem arbetar i Göteborg. Här har Volvo Cars till exempel sitt huvudkontor, produktutveckling, produktion och designcenter. Bolaget är också viktigt för ett stort antal underleverantörer i Västsverige.

Mest läst