Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Butikschefen Marina Thunberg och 24 anställda förbereder öppnandet. Bild: Bild: Ulf Börjesson

Starbucks öppnar på Centralen

Ekonomi På tisdagen öppnar Starbucks sitt första helt öppna kafé i Sverige på Centralstationen.

Med 80 000 resenärer dagligen tror man det bli en bra affär.

Starbucks kafé och butik på Centralstationen blir den andra Starbucksanläggningen i landet. Inom kort öppnar man också en tredje på Centralstationen i Malmö.

- Vi är väldigt stolta över att öppna det nya kaféet i Göteborg. Arlandakaféet har blivit en stor succé, men här får vi också möjligheten att ta emot även dem som inte är resande, säger Lars Edengréen, vd för SPP Sverige som driver Starbucks under franchise.

Hur många koppar kaffe eller hur många kunder man planerar att servera dagligen, är en väl förborgad hemlighet.

Men man tror att man kommer att kunna möta konkurrensen väl inne på Centralen.

- Jag gick runt här på morgonen och kunde se att det fanns ytterligare fyra kaféer. Men jag är övertygad om att vi kommer att kunna möta den konkurrensen väl. Vi är ett välkänt företag som har en mycket hög kvalitet på vårt kaffe. Och de nya lokalerna i det här fantastiska gamla huset kommer att skapa just den stämning som är ett av Starbucks kännemärken, säger Arjan Oudejans, chef för Starbucks europeiska lincensverksamhet.

- Svenskarna är det folk som dricker näst mest kaffe i världen, och marknadsundersökningar visar att de som köper med sig take-away-kaffe har ökat med 20 procent sedan 2007. Och den marknaden är växande, säger Arjan Oudejans.

Att det sedan passerar 80 000 resenärer dagligen gör läget är helt fantastiskt, konstaterar han.

En annan konkurrensfördel med de övriga kaféerna inne på Centralen är att man till sommaren kommer att öppna en uteservering med minst 30 platser till, förutom de 60 som finns i dag.

- Vi kommer att erbjuda Starbucks ordinarie utbud, men längre fram kommer vi också att erbjuda lokala varianter på menyn, säger butikschefen Marina Thunberg.

Om det kommer att innebära frukostpaket, som konkurrenten tvärs över gatan erbjuder, eller att man kommer att sälja semlor eller Gustav Adolphsbakelser är ännu en hemlighet.

- Det får ni se, säger hon.

Mest läst