Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/8

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Ståplats till jobbet - vardag i Göteborg

Buss 16 avgår var femte minut på morgonen. Ändå är den knökfull. GP testade linjen i morgonträngseln - och sittplats var det inte tal om.

07.00. Det är ganska glest när vi stiger på linje 16 vid Marklandsgatan.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

07.20. Vid Nordstan börjar bussen fyllas på. Derek Hagen är en av passagerarna. Han pendlar från Ytterby och åker linje 16 varje dag till sitt arbete på Lindholmen.

- Det är trångt. Men det är värst på tåget från Ytterby. Fast för mig är det viktigare att tåget kommer än att jag får sittplats.

7.30. Vi kliver av vid Lindholmen för att prova bussen till stan. Även den vägen är det trångt.

- Fast jag får alltid sittplats. Jag krigar mig fram, säger en tjej i gymnasieåldern.

Bredvid henne sitter en kvinna som pendlar till Östra sjukhuset.

- Jag brukar ta båten, för där får man alltid sitta. Men i dag var jag lite sen, så jag fick ta bussen. Den går oftare, säger hon.

Oro för att det blir värre

Hon oroar sig för hur det ska bli när trängselskatten införs.

- Jag hoppas verkligen att de tänker till i förväg och planerar för att fler kommer åka kollektivt. Jag vill inte att det blir värre än vad det redan är.

7.45. Nordstans hållplats. Fredrik Bodin är på väg från sitt hem i Lunden till jobbet vid Sörhallstorget.

- Jag får nästan alltid stå. Jag kanske får sittplats en eller två dagar i veckan. Jag byter från buss 60 och den är lika full som den här. Men åker man hemifrån innan halv åtta brukar det vara okej. Jag börjar jobba kvart över åtta, men brukar åka lite tidigare för att slippa den värsta trängseln.

Efter Lindholmen är bussen i stort sett tom.

- Jag skulle gissa att ungefär 80-90 procent går av här, säger Fredrik.

8.15. Nu infaller 16-bussens mest hysteriska stund på hållplatsen Nordstan. Bussen är proppfull. Dessutom skumpar den och vinglar, och det är otroligt varmt.

- Ibland är det så fullt att när någon går på, ramlar någon annan av, säger Sofia Berg som pendlar från Borås. Hon och klasskompisen Jessica Ericsson hade tur och fick sittplats.

- Vi sprang in så vi skulle få sitta. Men det hör inte till vanligheterna, säger de.

De skulle gärna undvika den värsta trängseln, men pendlar man från Borås är det inte lätt.

- Vi har inget alternativ, vi kan inte välja en annan avgång. Då skulle vi få åka halv sju på morgonen.

8.50 . Det börjar lugna ner sig. Vi träffar Alisina Haousela, som åker från Gamla Lundbykyrkan till Chalmers ett par gånger i veckan. Han slipper den värsta morgonträngseln eftersom han åker ganska sent.

- Men på eftermiddagen är det otroligt trångt. Då finns det inte plats på bussarna.

En som inte tappar humöret trots trängseln är bussföraren Rolf Lillfors. Han har kört buss sedan i maj, och 16 hör till favoritlinjerna. Men han medger att det ibland blir trångt.

- Vissa turer står folk nästan klistrade mot vindrutan. Ändå är det täta turer, bussen ska gå var femte minut. Men du ser, vi är redan sju minuter sena. Och det beror inte på trafiken, utan på att det tar sådan tid vid hållplatserna när så många ska på och av.

Hur är stämningen på bussen i den värsta morgonträngseln?

- Den är ju inte på topp. Resenärerna är irriterade. Men jag får inga klagomål, resenärerna vet att det inte är mitt fel.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.