Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    SR och SVT fälls för Facebook-reklam

    "Ring så spelar vi" i P 4 uppmanade lyssnarna att gå med i programmets Facebookgrupp. I "Förmiddag" i P 4 Radio Kristianstad uppmanande programledaren sina lyssnare att gå in på Facebook och gå med i en grupp för fans till "Förmiddag" och presentatören för SVT:s "Sydnytt" bad tittarna att gå in på programmets Facebooksida för att säga sin mening i en aktuell fråga.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Alla tre programmen fälls nu i Granskningsnämnden för att de otillbörligt gynnat kommersiella intressen.

    Däremot friade nämnden SVT:s sändningar från "OS i Vancouver" där programledarna vid flera tillfällen pratade om sin närvaro både på Facebook och på Twitter. Detta för att programledarna inte "uppmanade" tittarna att gå in på de sociala mediesajterna, utan bara nämnde dem.