Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Spyker ser tiden rinna ut

    Spyker Cars vd, Victor Muller, är fortfarande fast besluten att köpa Saab, men tiden är på väg att rinna ut.

    – För min del handlar det nu om dagar, sa han till en grupp journalister efter att han talat på branschtidningen Automotive News konferens i Detroit, sent på tisdagskvällen svensk tid.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Ännu är han inte är orolig över de steg mot avveckling som GM har tagit, men ju längre tiden går desto allvarligare blir det.

    Förhandlingarna med GM pågår och är i ett känsligt läge, enligt Victor Muller. Men de förs i god anda, försäkrar han.

    Victor Muller anser att GM har fått besked om att Spykers senaste förbättrade bud har finansieringen klar.

    – Mr Whitacre har sagt att vi måste visa honom pengarna. Det har jag gjort. Jag har visat Mr Whitacre pengarna, säger Victor Muller utan att vilja berätta hur mycket det handlar om eller säga något om vilka det är som bidrar med pengarna.

    Saab Automobiles utdragna plåga med motstridiga besked från GM fortsätter. Enligt ett nytt uttalande är bolaget fortfarande till salu – ytterligare en hel månad.

    Chefen för GM Europa, Nick Reilly, sade vid en pressträff i Detroit i går, att det är möjligt att sälja Saab under ytterligare två till fyra veckor. Under tiden ska avvecklingsprocessen fortgå.

    – Produktionen pågår troligen i ytterligare två tre veckor.

    Tidigare har både GM:s koncernchef Ed Whitacre och vice ordförande Bob Lutz gett betydligt snävare tidsramar och pratat om att man vill se hållbara bud de närmaste dagar.

    Nick Reilly bekräftar att GM fortfarande har diskussioner med budgivare.

    - Realistisk pratar vi om två, säger han och namnger Spyker Cars och en grupp kring formel 1-bossen Ecclestone.

    Ännu så länge har buden varit bristfälliga, både vad gäller finansiering och affärsplan, enligt Nick Reilly.

    Även om Saab avvecklas finns det en öppning för att vissa av ingenjörerna på Saab Powertrain, som jobbar med motorutveckling, kan ha kvar jobben.

    – Eftersom de gör jobb för andra utanför Saab, så kan det bli så att en mindre del går att behålla, enligt Reilly.

    På frågan om hur lång tid en avveckling tar svarar han:

    – Jag skulle gissa sex månader.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.