Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
518684.jpg

Spritbussarna står bara för en del av smugglingen. Anonyma hantverkarbilar kör tungt lastade fram och åter mellan Tyskland och södra Sverige. Bild: Bild: Stefan Berg

Sprithandeln - ett jättemaskineri

Göteborg I ena riktningen rullar lastbilar med svensk starköl och skånsk vodka. I den andra svenskregistrerade bilar, knäande under tyngden av öl som varit i Tyskland och vänt. På Kampenweg i Puttgarden frontalkrockar svensk och europeisk alkoholpolitik. Till smugglares och langares förtjusning.

– Jag förhörde en som handlat för 28 000 nere i Tyskland, berättar Annika Rönn, tullinspektör i färjeläget i Helsingborg. Vi beslagtog alltihopa, men det ryckte inte ens i ögonlocken på honom, så stora pengar tjänar dom. Det talas om 70 000 i månaden. Svart.

Lastbilarna på Kampenweg är på väg till Bordershop, en enorm flytande marknadsplats för allt som skänker berusning, några stenkast med bil från färjeläget i Puttgarden.

Priserna får en Systembolagskund att häpna. Så är också en betydande del av kunderna från Sverige.

Några kilometer söderut, i den lilla staden Burg, slåss Calles, Nielsens och Fleegards om kunderna.

– Utan de skandinaviska gästerna vore här helt dött, säger Renate Zade, som serverar frukosten på hotell Marktwirtschaft. Hela stan är beroende av gränshandeln.

2004 blev det i praktiken fritt fram för svenska privatpersoner att hämta alkoholhaltiga drycker i andra EU-länder. Sedan dess körs kolossala mängder öl mellan Sverige och Tyskland. Januari till och med maj i år skickade svenska bryggerier mer än 17 miljoner liter öl till gränsbutikerna. Nytt rekord.

Nästan allt gick i retur till Sverige, enligt Cecilia Giertta, vd på intresseorganisationen Sveriges Bryggerier:

– 99,5 procent! Tyskarna handlar inte i gränsbutikerna och danskarna köper dansk öl.

Enligt Cecilia Giertta har politiker och tjänstemän inte förstått gränshandelns omfattning:

– De tycks tro att det är som på flyget förr, att folk har med sig en kasse.

***

Nielsens Discount på Ehlers Kamp 9 i Burg öppnar likt konkurrenterna klockan fem på morgonen. Fredagar och lördagar redan klockan tre.

Halv sex denna tisdagsmorgon är kommersen i full gång.

Slitna skåpbilar av det slag hantverkare gillar, flera med släpvagn, lastas med hundratals, ja, tusentals liter öl. De flesta fordonen är svenskregistrerade, några danska. Ingen tysk.

Beställningarna har gjorts i förväg och körs ut från lagret med truck, lastpall efter lastpall. Bilarna stuvas från golv till tak.

En sliten 17-årig turistbuss, anonym sånär som de svenska registreringsskyltarna, kör in på asfaltplanen. Den ägs av Kungsbacka buss.

Ur kliver morgontrötta passagerare som snart rullar illa tilltygade kundvagnar i den till butik omgjorda lagerlokalen. Medelåldern är hög, kvinnorna lika många som männen. Av språket att döma har resenärerna sitt ursprung i forna Jugoslavien, vilket stämmer med bussbolagets påstående att bussen hyrs ut till etniska föreningar.

En man fyller vagnen med låda efter låda med billig vodka. En annan baxar försiktigt runt en meterhög stapel Norrlands Guld. Ett par kvinnor plockar en blandad beställning - rom, vit sprit och Baileys. På handskrivna lappar prickas beställningarna av.

Utanför lastar några yngre män bussen i högt tempo. Så mycket som möjligt ska få plats och någon tanke på att det kan bli övervikt tycks inte finnas. Polisen väger inte så ofta och böterna stannar vid 4 000 kronor.

***

– Enda fördelen är väl att ungdomarna inte dricker hembränt längre, suckar tullaren Annika Rönn. Men någonting är tokigt när vi stoppar Mariestadsbor som fyllt lasset med Mariestadsöl som de köpt i Tyskland.

Vi talar med fler tullare, ett par vill vara anonyma.

– Det är tröstlöst, säger en. Samma personer i samma bilar passerar vecka efter vecka. Men gränserna för vad man får ta in är flytande och utredningarna besvärliga …

Säger han och låter förstå att han och kollegerna hellre friar än fäller.

En annan berättar att han har ett år till pension. Var alltså med på den inte alltför avlägsna tid då tullen lade kraft på att hitta enstaka flaskor.

Nu släpper han igenom bil efter bil med hundratals och åter hundratals liter öl, vin och sprit.

– Pappersarbetet vid spritsmuggling är värre än i narkotikaärenden, säger han. Och framåt helgen kunde vi vara hundra man här, vi skulle ändå inte fånga allt.

Vi tillbringar en eftermiddag vid tullfiltret. Just denna dag plockar tull och polis in mängder av bilister för samtal. Ingen tas dock in i det stora garaget där misstänkta smugglare tvingas lasta ur sina varor.

I stället vinkas de iväg och tillåts dra en lättnadens suck bara för att en bit bort få sina fordon vägda av polisen. Övervikt är mycket lättare att bevisa än langning och böterna kan bli dryga. Och kan möjligen avskräcka en och annan amatörsmugglare.

– Skattelagen borde vara så tydlig att vi direkt kunde debitera skatt på allt över en viss mängd, säger Annika Rönn. Men lagstiftaren har inte gjort det lätt för oss.

Bland tulltjänstemännen finns en utbredd skepsis till regelverket och den höga svenska alkoholskatten. Men det finns de som hejar på riksdagsledamöter som vill höja skatten ytterligare: spritbutiksägarna i Burg, smugglarna och langarna.

518682.jpg

Exempel på priser i tyska gränsbutiker (inom parentes pris för samma mängd på Systembolaget):

Nielsens: En liter kryddat brännvin O.P. Andersson - 110 kronor (364:-).

Calles: Ett flak Norrlands Guld Dynamit - 80 kronor (238:-).

Bordershop: En liter smaksatt Absolut vodka - 135 kronor (350:-).

Fleggard: Treliters box med vitt vin från Drostdy-Hof - 97 kronor (194:-).

2009 konsumerade en genomsnittlig svensk (>15 år): 5 liter sprit, 30 liter vin, 52 liter starköl, 17 liter folköl och 3 liter cider/blandrycker.

Källa: Centrum för socialvetenskaplig alkohol- och drogforskning, Sorad vid Stockholms universitet

Beroende av motor och utrustning får Sveriges vanligaste bil, Volvo V70, lasta mellan 500 och 600 kilo.

Med normalstor förare och en passagerare vilka båda köpt full ranson, med ölet i burkar och vinet i boxar, ökar tjänstevikten med cirka 625 kilo, vilket medför böter på mellan 600 och 800 kronor för övervikt.

I Blekinge, Kronoberg och Halland står resandeinförsel och smuggling för 34 procent av totalkonsumtionen.

I Skåne och övriga län i Götaland är andelen knappt 30 procent.

I Norrlandslänen och Stockholm står smuggling och införsel för endast tio procent av totalkonsumtionen.

Källa: Centrum för socialvetenskaplig alkohol- och drogforskning, Sorad vid Stockholms universitet

Mest läst