Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Över 60 000 har anmält sig till Göteborgsvarvet. Men många av dem kommer inte till start. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Stort Göteborgsvarv vill bli större

Över 60 000 har anmält sig till Göteborgsvarvet. Men många av dem kommer inte till start. Det vill generalen för Göteborgsvarvet ändra på. Ett sätt är att låta anmälda löpare donera platser till andra.

Det största tidtagna långloppet i världen är New York Maraton. I fjol kom 51 394 löpare i mål i Central Park. Göteborgsvarvet är näst störst. Och skillnaden mellan loppen var förra året drygt 6 000 löpare.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Fler till start är vårt mål. Det saknas bara några tusen löpare över mållinjen för att vi skulle bli världens största långlopp, säger varvsgeneralen Bo Edsberger.

I ett försök att få fler anmälda löpare att ta sig i mål har Göteborgsvarvet i år infört möjligheten att donera sin plats till en annan löpare. Det finns många skäl till att platser inte utnyttjas: skador och sjukdomar kan komma i vägen, löpare som har fått platsen som present vill inte springa.

- Nu kan du ge bort den till någon annan, säger Edsberger.

Fler löpare i mål

Några dagar före start har 737 startplatser hittat nya löpare på det viset. Det innebär en möjlighet att ytterligare löpare tar sig runt banan.

Bakom strategin att få flera anmälda att komma till start ligger ett gediget arbete. Bland annat har Göteborgsvarvet tillsammans med Vasaloppet gjort en stor undersökning om varför människor väljer att springa loppet.

- Nästan 900 000 i Sverige vill springa Göteborgsvarvet. Så vi har en potential, säger Edsberger.

- Det viktigaste av allt är att vi gör ett lopp i toppklass. Att skapa den upplevelse som människor efterfrågar.

Dela i sociala medier

I undersökningen kan man utläsa vad som driver människor att ställa upp. De vanligaste skälen står fast.

- För sin hälsas skull, för att det är kul och för att vara med i stora arrangemang.

Ett nytt motiv har seglat upp de senaste åren.

- Att man vill kunna dela med sig i sociala medier är nu ett av de fem vanligaste skälen att delta, säger Bo Edsberger.