Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Arrangörerna utlovar duschar vid alla vätskekontroller i dag på Göteborgsvarvet. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Spring utan att få slag

Fler än 60 000 löpare ska i dag springa Göteborgsvarvets två mil och 200 000 väntas heja på vid sidan. Och det blir i gassande sol och risk för åska med temperaturer upp mot 28 grader förutser SMHI. Tänk på det här när ni springer i hetta!

Kjell-Erik Ståhl, Sveriges mest meriterade maratonlöpare, kunde konsten att springa i värme. 1982 vann han Stockholms maraton under rekordvärme i över 30 grader. Grundregeln är att förbereda sig med vätska och salt för att undvika överhettning.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Drick i tid

- Vätskedepåerna behöver vara väl fyllda. Eftersom man kommer svettas mycket kommer man tappa mycket salter. Så det är viktigt att kroppen fått en extra dos av salt dagen innan och kanske vid frukosten också, säger han.

Om det var mycket varmt brukade han till och med ta med salttabletter som han åt av var tionde kilometer. Grundregel nummer två är enligt Ståhl att börja försiktigt.

- Man ska ha klart lägre fart än vad du brukar ha. Särskilt första milen. Blir det då för mycket är det kört, säger han.

Rekordheta loppet 1982 kom han själv i ledning först de sista kilometrarna. Att börja försiktigt blev avgörande i många varma lopp minns han.

- I Stockholm var det för varmt för att värma upp så det lilla vi värmde upp fick vi göra i korridorerna på Stadion. Då fick man vara försiktig och hålla igen.

Inte stanna helt

Även Göteborgsvarvets läkare påminner om att det är viktigt att dricka innan och under hela loppet. Gärna sportdryck eftersom det innehåller både socker och salter.

Han uppmanar löparna att äta snacks med salt eller ta med små paket med salt. "Tag dessa vid sista fjärdedelen av loppet, framför allt om det är varmt eller om du känner att du svettats mycket." skriver han på loppets hemsida.

Tyvärr gäller det också att fortsätta röra på sig efter målgång, påminner han, då löpare faktiskt kan svimma om cirkulationen i benen plötsligt stannar.

Bryt i tid

2010 års Göteborgsvarv blev en het historia då ovanligt många löpare drabbades av vätskebrist. 63 löpare vårdades på sjukhus, de flesta utmattade med symptom på uttorkning. Fem av dem var så illa däran att de fick intensivvård.

Ett sista råd: Ta med solhatten eller kepsen. Kanske inte ett bra tips för den som springer, men för alla som står bredvid. Solen är överraskande stark på våren och förutom värmeslag kan man undvika att bränna sig.