Fotbollsmagasinet Offside tar bort all reklam från spelbolag. Arkivbild.
Fotbollsmagasinet Offside tar bort all reklam från spelbolag. Arkivbild.

Offside slopar all reklam från spelbolag

Fotbollsmagasinet Offside har från och med onsdagen tagit bort all reklam från spelbolag, både i tidningen och på nätet samt i poddsändningar.

ANNONS
|

Ekonomiskt innebär det, enligt Offside, en förlorad intäkt på runt en halv miljon kronor. En viktig aspekt till beslutet är "journalistisk trovärdighet".

"Vi vill stå fria i diskussioner, granskningar och reportage om spelbolagens inverkan och påverkan på fotbollen", skriver Offsides chefredaktörer Anders Bengtsson och Johan Orrenius i ett inlägg på offside.org.

Vårens rapportering om Zlatan Ibrahimovics eventuella comeback i landslaget belyste ett av problemen, skriver de vidare.

"Den heta potatisen grundade sig till stor del i Zlatans kampanjande för ett specifikt spelbolag och framstod mest som ett pr-trick. För många spelbolagskopplade journalister (inklusive oss själva) blev händelsen svår att kritisera med trovärdigheten i behåll."

ANNONS
ANNONS