Norsk VM-annons stoppas - anklagas påminna om nazistpropaganda

Det norska skidförbundets sponsor, vapentillverkaren Nammo, stoppar en annons som använts under pågående skid-VM i Lahtis. Anledningen: Annonsen anklagas för att påminna om nazistpropaganda.

ANNONS
|

En tidningsannons, där de norska herr- och damlandslagen i backhoppning, står uppradade med raka ryggar och blicken mot skyn med den norska flaggan i bakgrunden, dras tillbaka.

Anledningen är att den anses påminna om nazistpropaganda

Den norska tidningen Aftenposten skriver att annonsen publicerades i tidningen VG på en helsida den 24 februari.

Annonsen är köpt av vapentillverkaren Nammo, som sponsrar det norska skidförbundet.

I texten på bilden bakom de norska atleterna och en stor rubrik som lyder "Sky is the limit"står det:

"Med öga för guld och förväntansfulla blickar tar Norge än en gång hoppfull sats mot himmeln. Vi önskar er lycka till".

ANNONS

Reaktionerna efter att annonsen publicerades lät inte vänta på sig då kritiker har menat att denpåminner om politisk propaganda som användes under 30- och 40-talet.

Historiken: "Är lätt att förväxla"

Historiken och högskolelektornNik Brandal, har forskat på totalitära rörelser och uppger för Aftenposten att han förstår att folk har reagerat på annonsen.

– Jag tror jag ser vad Nammo har haft i tankarna. Det här är gammeldagsestetik. Det är uppenbart att avsändaren till anknyta till det norska och traditionen, säger Nik Brandal som också uppger att annonsen påminner om en klassik politisk affisch.

Brandal menar att det finns flera problem med budskapet i annonsen.

– Friska ungdomar som stirrar uppåt och framåt är något man förknippar med totalitära rörelser. Annonsen är lätt att förväxla med en som NS (det norska nationalsocialistiska partiet Nasjonal Samling) kunde ha gjort på 30-talet och 40-talet, säger Nik Brandal fortsatt till Aftenposten.

"Norge är en nationav fred"

Han menar också att det är problematiskt att det norska skidförbundet sammankopplas med vapenindustrin.

– Norge har spenderat miljoner på att bygga upp landet som en nation av fred. Idrottsrörelsen har varit en viktig del i det i och att vi väljer fredlig rivalitet snarare än krig, fortsätter Nik Brandal.

Kritiken har inte gått obemärkt förbi och nu dras alltså annonsen tillbaka.

ANNONS

Vapentillverkaren: "Förfärligt trist"

Sissel Solum är kommunikationsdirektör för vapentillverkaren och uppger att Nammo inte haft några onda avsikter med annonsen.

Solum berättar att kritiken mot att den skulle påminna om nazistpropagandainte är något som företaget vill förknippas med. Nammo beslutade sig därför efter ett möte under tisdagsförmiddagen att inte använda sig av annonsen mer.

Kommunikationsdirektören uppger att annonsen har tagits fram i samarbete med en reklambyrå och att den har godkänts av det norska skidförbundet.

– Tyvärr fick vi inte samma reaktion då. Allt vi såg var stolta backhoppare och den norska flaggan. Det är förfärligt trist att andra har sett något annat. Vi tar kritiken på allvar och kommer inte att använda annonsen igen, sägerSissel Solum till Aftenposten..

ANNONS