Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) Bild: Jessica Gow/TT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Ministern: Det är helt otroligt egentligen

Spelbolagens aggressiva och lockande marknadsföring i samband med tv-sänd sport har fått både idrotten och politiker att reagera.
– Det är så mycket som är helt främmande för de värderingar och principer som normalt präglar det svenska samhället, säger civilminister Ardalan Shekarabi.

Han har, liksom alla andra sportintresserade, noterat hur i stort sett alla stora matcher som sänds på tv omgärdas av reklam för spelbolag. Det lockas med snabba, höga vinster och potentiella spelare frestas med dubblade insättningar, bonusar och ”freespins”. Detta trots att lagen säger att ”kravet på måttfullhet betyder också att marknadsföringen inte får vara påträngande eller framställa lotterier som något social attraktivt. Det bör inte heller antydas att lotterier kan vara ett alternativ till arbete, en lösning på finansiella problem eller en form av finansiell investering.”

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Problemet är att lagen inte når de flesta spelbolagen. De har inte tillstånd att verka i Sverige, där Svenska Spel har monopol, vilket gör att svenska företag som Unibet, Betsson och Mr Green har sina huvudkontor på Malta – men lätt når sina svenska kunder via internet.

Att man riktar in sig på sportintresserade kunder är uppenbart. Fotbollförbundets generalsekreterare Håkan Sjöstrand:

– Det vi fört fram är att man ser en marknadsföring som är otroligt omfattande. Det behövs ett regelverk med mer rimliga former för marknadsföring där. Det är väldigt säljdrivande och vi vet ju att spelandet har en baksida. Det kan väl inte ha undgått någon vilken otrolig marknadsföring det är kring fotbollen, säger Sjöstrand.

Vad tänker du när du en match med svenska landslaget som dränks i aggressiv marknadsföring från spelbolag?

– Att det behövs regleras på ett tydligare sätt. Det finns en baksida med spel och då måste marknadsföringen ske under rimliga former.

"Mycket tvivelaktiga metoder"

Och en förändring är på gång. Enligt det nya lagförslaget från regeringen måste spelbolag som vill vara verksamma i Sverige ha ett tillstånd – och därmed också måste följa de lagar som finns. Det ska leda till en mer ansvarsfull och måttfull reklam sett till utformning. Civilminister Ardalan Shekarabi om den kommande lagstiftningen:

– Det finns ju inga restriktioner vad gäller kvantitet, men däremot hur man får marknadsföra. Den stora förändringen blir att det blir förbjudet att ha direkt marknadsföring mot problemspelare, vilket tyvärr är fallet idag. Det är ju helt otroligt egentligen och det tror jag att normalsvensken som försöker se idrott på tv kan känna igen sig i.

Han utvecklar:

– Vi har tolererat att vi haft bolag som jobbat med mycket tvivelaktiga metoder och mycket aggressiv marknadsföring. Bonussystem utan begränsningar och direkt marknadsföring mot människor som har ett problem med sitt spelande. Det är så mycket som är helt främmande för de värderingar och principer som normalt präglar det svenska samhället, sa Shekarabi.

Nya lagen öppnar för sponsring

Gustaf Hoffstedt är talesperson för de utländska spelbolagens intresseorganisation BOS. Han medger att reklamen kring tv-matcher är massiv – men tror att ett skrotat spelmonopol faktiskt kan minska trycket kring tv-sända matcher.

– Det är framför allt en väldigt stor volym, och den kreativa höjden är inte alltid vad man kan önska sig. I ett kommande licenssystem så kommer spelbolagen ha en möjlighet att diversifiera sig och exempelvis sponsra ett idrottslag istället för att lägga alla pengar på exempelvis kanal 5, siar han.

Och det nya landskapet kommer att öppna helt nya möjligheter för klubbar och idrottsförbund att hitta sponsorer bland de kapitalstarka spelbolagen som gärna använder idrottens goda renommé för att nå ut. För när spelbolagen får tillstånd att verka på den svenska marknaden blir det även tillåtet för exempelvis idrottsföreningar att göra reklam för dem, vilket är förbjudet i dag.

– Fotboll är ju en idrott som förknippas mycket med spel, så den kopplingen känns naturlig, säger Håkan Sjöstrand.

FA bröt samarbetet med Ladbrokes

Men i England har en debatt sedan länge rasat om lämpligheten i att fotbollen är så starkt förknippad med spel. När Premier League-stjärnan Joey Barton blev avstängd för att ha spelat på matcher han själv medverkade i pekade han ut FA som hycklare, eftersom deras huvudsponsor var just ett spelbolag. En tid senare bröt FA samarbetet med Ladbrokes. Och oppositionspartiet Labour vill att Premier League-klubbarna ska förbjudas att ha sponsoravtal spelbolag, på samma sätt som det är förbjudet att göra reklam för tobak på exempelvis matchtröjor.

Men har svensk idrott råd att säga nej till de nya sponsormiljonerna? RF:s ordförande Björn Eriksson säger inte ha några moraliska betänkligheter.

– Det är nog väldigt svårt att ha, förutom om man ser till avarterna som spelberoende och matchfixning, säger Eriksson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.