Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

180320-f1ericsson-638746_se.gp_1.jpg
Formel 1-föraren Marcus Ericsson jagar sina första VM-poäng på länge.

Lättare Ericsson kör för sin F1-framtid

Med ny bil och lättare kropp ska Marcus Ericsson se till att årets formel 1-säsong inte blir hans sista. För 1,80 meter närking är jakten på gram helt avgörande i jakten på VM-poäng.

Marcus Ericsson har inte tagit en enda poäng i formel 1-VM de två senaste säsongerna. I år får det inte upprepas.

- För då tror jag att det kan vara mitt sista år i formel 1. Det måste bli poäng i år. Men det tror jag att jag kan klara, det känns bra, säger Marcus Ericsson.

Extrem materialsport

I materialsporternas materialsport har han också haft smått tröstlösa förutsättningar. Det spelar liksom ingen roll hur skicklig bilförare man är om fordonet inte håller måttet. Och Sauber-bilen har inte varit något vidare.

- De sista åren har jag suttit i det sämsta materialet och då är det svårt att prestera. Jag hoppas och tror att vi kan ta ett steg framåt och vara mer konkurrenskraftiga, och då måste jag också som förare leverera och ta de där poängen. Det är det som är målet.

Förra året kunde Sauber-stallet redan efter försäsongstesterna i Barcelona konstatera att man var hopplöst långsammast. I de motsvarande testerna för ett par veckor sedan var känslan en helt annan.

Mycket har att göra med den nya titelsponsorn Alfa Romeo som har fört Sauber närmare Ferrari. Det har bland annat lett till att Ferrari levererar ny motor och ny växellåda till Sauber-bilarna.

- Vi är närmare nu. I år känns det verkligen som att vi kan ta oss upp i fältet, och hota den nedre delen av mellanskiktet. Vi har slagläge, säger Saubers team manager Beat Zehnder.

Även Ericssons stallkamrat är ny då Pascal Wehrlein har bytts ut mot Charles Leclerc från Monaco. 20-åringen ses som en av de största talangerna i formel 1 vid sidan av jämnårige nederländaren Max Verstappen, Red Bull.

- Han har vunnit det mesta som han har tävlat i, är uppbackad av Ferrari och många ser honom som en framtida världsmästare. För mig är det min stora chans att visa vad jag kan som formel 1-förare, säger Ericsson om den nya konkurrensen.

Viktregler diskuteras

27-åringen från Kumla har en annan sak som talar mot honom: storleken. 1,80 meter låter kanske inte så långt, men som formel 1-förare är varje centimeter, varje kilo, till ens nackdel.

Men Marcus Ericsson har i alla fall gjort vad han kan för att jämna ut oddsen gentemot sina lättare konkurrenter.

- Jag har gått ner fem kilo sedan nyår, så det är ganska bra. Jag försöker gå ner hela tiden, men det är en balansgång. Jag har jobbat stenhårt i vinter med både diet och träning och har aldrig varit så väl förberedd. Så här lätt har jag inte varit på sju-åtta år.

Det finns också diskussioner om att införa viktregler i formel 1-mästerskapet, säger Ericsson. Något som han själv har tryckt på länge.

- Det är ju förjävligt på ett sätt. Det är synd att bli bestraffad för att man är en viss längd. Men det snackas om att ändra på det där till nästa säsong, att alla förare ska väga 80 kilo, och om man inte gör det så får man vikta upp stolen så att man väger 80 kilo i stolen. Det är inte en dag för tidigt.

Fakta: Marcus Ericsson

TT

Född: 2 september 1990 i Kumla (27 år).

Team: Caterham 2014, Sauber 2015–.

F1-debut: Australien 2014.

Antal F1-lopp: 58, totalt nio poäng (alla 2015).

Mest läst