Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/4

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Hon ska göra Frölunda rikare

Efter 20 år i nöjesbranschen värvades Åsa Nathell till Frölunda HC som kommersiell chef. Uppdraget från den framgångsrika klubben var tydligt: du ska öka våra intäkter. Vår vision är att bli ett av hockey-europas starkaste varumärken, säger hon.

Åsa Nathell hade egentligen inga planer på att byta jobb.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Jag trivdes väldigt bra där jag var (kommersiellt ansvarig på Krall Entertainment), älskade branschen och alla härliga människor jag jobbade med, säger hon.
Men frågan var ställd och hon hade svårt att släppa den.

- En utmaning som kändes sjukt spännande. Dels att ta erfarenheter och koncept från en bransch till en annan, dels att få lägga energi och fokus på en stor sak – istället för att ha tio olika projekt i gång samtidigt, säger hon.

 

Kollade matcher i smyg

Svaret blev alltså ja – men innan dess var hon i Scandinavium och smygkollade på några av FHC:s matcher.
- Jag  ville ha min egen bild och upplevelse som publik. Jag ville spontant reagera på sådant jag tyckte var bra eller mindre bra för att få en känsla av vad som skulle kunna förändras eller utvecklas. Jag blev taggad. För mig handlar det mycket om att stärka helhetsupplevelsen hos publiken, alltså även det som händer före, under och efter en match. Det kan handla om allt från parkering och mat till hur man tas emot när man kommer till arenan och vilken service och hjälp man får på plats.
Efter år alla år i nöjesbranschen är publiken och dess upplevelse nummer ett för Åsa Nathell.
- Utan den  är vi ingenting, Jag menar, hur kul skulle det vara att spela hockey utan publik? Jag älskar när det fullsatt, när publikens engagemang för laget lyfter upplevelsen till något gemensamt.  På så vis är sporten som arenaupplevelse häftigare än exempelvis en musikal eftersom innehållet hela tiden förändras, skapar spänning och dramatik, säger hon och fortsätter:

 

Publiken måste bli sedd


- Men ken måste också bli sedd. Tycker den om konceptet så kommer den tillbaka – och att locka ännu fler till Scandinavium är en av mina viktigaste uppgifter, säger hon.
Frölunda Indians är redan ett av SHL:s starkaste publiklag – och definitivt det som drar störst publik till hemmamatcherna.
Men det finns utrymme för mer enligt Åsa Nathell.

- Under grundserien snittar vi 9 500 per match. Men jag vill att vi ska nå 12 044 (den magiska siffran för fullsatt) varje hemmamatch.

 

Fler till Scandinavium

- För det krävs ytterligare drygt 2 500 personer i snitt per match. Enkelt uttryckt handlar det om att alla som ser Frölunda i grundserien en gång per säsong ska göra det minst en gång till. Svårare än så är det inte, säger hon med en grimas. Vår uppgift är att hitta det värde i upplevelsen som gör skillnaden.
Det är inte billigt att gå på ishockey? 

- Det är inte billigt att gå på någon form av kommersiell underhållning. Med de referenser jag har tycker jag att hockeyns biljettpriser är rimliga. Men man kan säkert göra ännu mer på priset för olika grupper, exempelvis familjer.
Er värsta konkurrent?

- Soffan, helt klart. Antingen för att man inte orkar lämna den eller för att man stannar kvar i den och kollar matchen på tv istället. Därför måste upplevelsen i arenan vara så bra att man prioriterar att gå dit oftare, säger hon och fortsätter:

 

Finns plats för mer

-  Sedan konkurrerar vi givetvis med annat nöjesutbud och annan sport. Och inte minst konkurrerar vi med vardagen och alla dess krav med hämtningar, lämningar, tidsbrist och måsten. Matcher på lördagseftermiddagar vill jag förresten se mer av, då kan man skapa fina paket med mat och allt, säger Åsa Nathell och går i gång igen…
Frölunda är en klubb som går bra och som i grunden har en sund ekonomi. 
Senaste säsongen gjorde klubben 9,1 miljoner kronor i vinst och har 30, 2 miljoner kronor i eget kapital. Lägg där till sponsrings- och partnerintäkter på hela 58 miljoner kronor.
Finns det plats för mer?
Det finns alltid plats för mer – samtidigt är det förstås en utmaning att försöka förbättra något som redan är bra. Hade jag utgått från noll hade resultatet blivit tydligare. Samtidigt är det fantastiskt att få utgå från en så stark organisation som Frölundas. Jag ser bara potential, säger Åsa Nathell. 

 

Tävlingsmänniska

Viljan och energin kombinerat med att hon aldrig är nöjd och alltid vill vara bäst är det som driver henne.

- Jag är tävlingsmänniska – och lagspelare. Jag älskar att nå framgång tillsammans med mitt team. Samtidigt måste man se till att man har roligt under tiden. Då brukar det bli bra, säger hon.
När Åsa Nathell kom till Frölunda var budgeten och den ekonomiska målsättningen för säsongen 2017/18 redan satt.
Jag har varit här en dryg månad, tittar fortfarande med mina ”utifrån-ögon” och går fortfarande omkring och ställer en massa ”varför-frågor”. Jag har massor att lära och mitt eldprov blir att sätta ihop en bra plan för 2018/19, säger hon.
När det blev känt att Åsa Nathell skrivit på för Frölunda fick hon vid olika tillfällen frågan om vad hon kan om ishockey.

 

Rönnberg får sköta hockeyn

- Jag har svarat att jag i grunden är fotbollspelare (spelade hemma i Kristianstad i många år) och att jag nog kan mer om fotboll än ishockey även om jag har sett åtskilliga hockeymatcher. Men jag har också svarat att jag har varit i nöjesbranschen i 20 år utan att kunna sjunga eller dansa – och det har gått bra. Med andra ord – det är inte ishockeyn jag ska ansvara för, den biten får Roger Rönnberg och hans gäng ta hand om.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.