Gratis biljetter till CHL: "Klockrent"

Bäst på isen – sämst på läktaren. Sverige ligger efter i Champions Hockey League. Kan gratis biljetter lyfta produkten? – Det är klockrent, säger ordförande Anders Ternbom.

ANNONS
|

Ute i Europa är CHL hett. Schweiziska Bern har ett snitt på nästan 10 000 åskådare och toppade med rekordet 14 567 i en match.

De schweiziska lagen har dessutom 5 000 åskådare i snitt på sina matcher.

Sverige?

Långt efter.

Frölunda är regerande mästare och hade förra säsongen 2 561 åskådare i snitt.

– Vi är bäst sportsligt, men sämst publikmässigt. Vi måste börja fylla arenorna. Det är viktigt, säger CHL:s svenske ordförande Anders Ternbom när CHL har upptaktsträff i Malmö Arena.

I Växjö har Lakers sålt ut det kommande gruppspelets matcher till sex sponsorer. Coca-Cola, Löfbergs, Fazer, Menigo, Norrlands Guld och PacsOn har köpt alla biljetter – och delar ut dessa gratis till hockeyfansen i Vida Arena.

ANNONS

– Vi tar 5 750 i arenan och intresset har varit stort. Det kanske inte blir helt fullt, men inte långt ifrån, berättar sportchef Stefan Hörberg för GP.

Initiativet hyllas av Champions League Hockeys ordförande Anders Ternbom.

– Det är klockrent. Det här har jag sagt åt Mats Grauers i Frölunda också, sälj ut. Men de vill tjäna pengar. De kommer att tjäna pengar. Investera först. Så först, skörda sen. Jag tror att det ligger där, för hockeyn … den är jättebra! Vi måste få folket att ta sig till arenan.

Ternbom fortsätter.

– Det här fostrande för klubbarna. De kan inte bara stå som en ordermottagare och kränga biljetter. Hur gör de med marknadsföringen?

Frölunda svarar:

– Alla klubbar för göra på sitt sätt. Det Växjö gör är säkert jättebra, men alla klubbar måste hitta sin väg. Om Växjö kan få utsålda hus är det jättebra för CHL, säger sportchef Fredrik Sjöström.

Till premiären mot Fredrik Petterssons schweiziska ZSC Lions har Frölunda ställt upp storbildsskärmar och mattruckar utanför Frölundaborg. Ett helt nytt eventområde har skapats med barer och musik – och det finns kanske bara ett frågetecken.

Parkeringsplatserna.

Eftersom ridsport–EM pågår i Göteborg är alla parkeringsplatser vid Slottskogssvallen och Dalens fotbollsplaner upptagna av mästerskapet.

ANNONS

Dessbättre är nedsläppstiden framflyttad. Från 20.00 till 18.30.

– Nedsläppstiderna har varit, ursäkta svenskan, förjävla dåliga. Det är SVT som styrt det. Men nu kommer inte en enda match att starta klockan 20.00. Det är bra tider på gruppspelet, så vi får se om det hjälper, säger Anders Ternbom.

Nytt för i år är också att Viasat kommer att sköta en del av sändningarna – fram till 2023. Även SVT kommer att sända turneringen.

ANNONS