Frölunda efter kritiken: Vill att vår publik ska trivas

Djurgårdens supporterförening riktar hård kritik mot Frölunda i ett öppet brev. Anledningen är att man tycker sig ha behandlats dåligt när man besökte Scandinavium. Synpunkter som ta Frölunda tar till sig.

ANNONS
|

När Frölunda tog emot Djurgården i SHL den 30 januari fick bortasupportrarna använda bajamajor utanför arenan i stället för vanliga toaletter. Bortasupportrarna fick också nöja sig med en enklare kiosk som enbart sålde färdiga mackor, läsk och öl. Mackorna låg i rumstemperatur och flera järnkaminer ska ha undrat över hälsoriskerna med maten.

Händelsen har fått Järnkaminerna att surna till och föreningens ordförande, Viktor Adolfsson, har därför skrivit ett öppet brev till Frölunda. Brevet riktades också till Göteborgs stad och Got Event.

I brevet skriver Viktor Adolfsson att bajamajorna "saknade lyse vilket medförde risk för exempelvis halk-olyckor på väg in och ut ur dem".

ANNONS

Därtill ska det heller inte ha varit tydligt utsatt vilka som var damtoaletter och inte heller funnits några bajamajor anpassade för funktionshindrade. Det sistnämnda är ett arenakrav från hockeyförbundet. Viktor Adolfsson avslutar brevet med en uppmaning till Frölunda.

"Jag hoppas att Frölunda Indians kan inse att supportrar är något positivt för svensk hockey till nästa gång bortasupportrar kommer på besök i Scandinavium."

Mats Grauers, ordförande i Frölunda välkomnar synpunkter på hur man bättre kan bemöta sina besökande supportrar.

– Vi har hyrt dem från en etablerad firma och självklart ska de fungera. Vi har fått kritik tidigare att det var för få men vi har utökat dem vi det här tillfället för att skulle finnas tillräckligt många. Självklart ska vi kontrollera vid nästa tillfälle vi hyr att allting fungera som det ska, säger Mats Grauers.

Samtidigt Grauers säger att klubben tar sitt ansvar för det som inte har funkat vill man också att arenan blir bättre.

– Kvar står vårt krav på arenan att det ska finnas faciliteter för bortasupportrarna och det ska arenan tillhandahålla.

– Vi har sagt att när och om det blir en modernisering av arenan vill vi ha ett nytt sanitärt utbud till bortasupportrarna. Så att man fortsatt kan hålla supportergrupperna särskiljda, men att bortasupportrarna fortfarande kan få fullvärdig service. Men hittills har det inte tillkommit några pengar och därmed har den frågan inte blivit aktuell, säger Mats Grauers.

ANNONS

Det handlar dock inte om att fly från något ansvar.

– Nu låter det som om vi bara skjuter ifrån oss ansvaret, och så är det ju inte. Vi vill ju att all vår publik ska trivas och vi har redan inlett en dialog med Got Event om hur vi ska hantera de här frågorna som följd av det här mailet.

ANNONS