Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

1m3Gvjn1YvQZD94aZiE6N3T_xSk.jpg
Bild: Bildbyrån/Stefan Berg

”Inte högt på agendan inom idrotten”

Stadens elitlag är ofta på resande fot – men när GP talar med tre av dem verkar miljötänket vara satt på undantag.
– Den typen av frågor är nog inte högt upp på agendan inom idrotten, säger Frölundas ordförande Mats Grauers.

GP:s artikelserie om klimatfrågan har väckt uppmärksamhet och det är allt fler som menar att tiden håller på att rinna ut – och att stora insatser behöver göras för att få stopp på klimatförändringarna. GP stämde av med tre av stadens mest framgångsrika idrottsklubbar just nu, klubbar som reser både inrikes och utrikes, för att höra hur de ser på sin klimatpåverkan.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

LÄS MER: Forskare: Tiden håller på att rinna ut

Häckens sportchef Sonny Karlsson konstaterar att det sportsliga går först.

– Vi tar oss nog till ställen för att vi ska ha möjlighet att förbereda oss väl, oavsett om det är klimatsmart eller inte. Vi åker ju mycket tåg, men det beror mest på att det är många Stockholmslag i serien,

Häckens A-lag flyger till bortamatcher i Sundsvall och Östersund – samt när man spelar mot lag ute i Europa. I övrigt blir det buss eller tåg.

– Men det är inte för att vi varit miljömedvetna, utan mer för att det är enkelt och bra att åka tåg till Stockholm.

Är det en fråga det pratas om inom fotbollen?

– Inte en susning. Det är ju inte så att vi sportchefer sitter och pratar om att vi alla borde ta tåget, eller vad bussbolaget har för bränsle. Vi har avtal med bussbolag, och de har det de har. Så jag kan inte säga att vi är särskilt klimatsmarta, även om vi kanske har blivit det av rent praktiska skäl, säger Sonny Karlsson.

Stefan Albrechtson är klubbchef i Sävehof, med elitlag på både dam- och herrsidan. Han menar att det finns ett miljötänk inom klubben.

–Ja, vi tänker på det, och det är nog framför allt medlemmarna som gör. Det är mer samåkning till matcher som jag har förstått. Man åker inte i åtta, tio bilar till en bortamatch i Alingsås, utan man åker hellre tillsammans. Men det beror ju på vilka sträckor vi ska åka och i 95 procent av fallen är det flyg eller buss. Och det är egentligen av praktiska och ekonomiska skäl. Nationellt är det bara Boden vi flyger till, och möjligen någon gång till Stockholm. Plus våra resor ute i Europa, där finns inga alternativ till att flyga.

Har ni koll på exempelvis vilka bränslen som finns i bussarna?

– Nej, så långt har vi inte kommit. Men jag tror sådant kommer mer och mer. Miljön är ju den övergripande frågan, om inte den fungerar spelar inget annat någon roll.

Är miljöaspekten något som finns med i er övriga verksamhet, utöver resorna?

– Vi påbörjar det mer och mer, vi försöker tänka till och får hjälp med att sortera sopor bland annat. Så det finns med hela tiden.

"Står inte så högt på agendan"

Frölunda Hockey är den förening som reser mest i Göteborg. Matcherna kommer tätt, och flera av lagen i SHL har sina hemmaarenor i Norrland. Ordförande Mats Grauers är dock ärlig när miljöfrågan kommer på tal.

– Det står inte så högt på agendan. När det gäller anläggningssidan så hyr vi av kommunen, så det råder vi inte över. När det gäller resor så försöker vi minimera flygresorna, men med det spelschemat vi har så tvingas man flyga för att hinna spela matcherna helt enkelt.

Enligt Grauers åker laget som regel buss i södra Sverige, tåg till Stockholm, och flyg till orter som Luleå, Skellefteå och Timrå.

– Norr om Stockholm tvingas vi ofta flyga, och samma sak när vi spelar internationellt. Kan vi så flyger vi reguljärt, men i undantagsfall tvingas vi chartra.

Funderar ni något på er miljöpåverkan?

– Jag är nog inte ärlig om jag säger det. Idrottsklubbar försöker ju minimera kostnader, och då är det billigare med buss än flyg. Men jag kan nog inte säga att vi har vägt miljöaspekten i det.

Är det en fråga som alls diskuteras inom ishockeyn?

– Jag har inte hört det någon gång ur den aspekten.

Tror du att det kommer i framtiden?

– Ja, det är jag inte främmande för. Och när man nu bygger hallar och arenor har man en helt ny teknik, vilket gör att energiåtgången är mycket lägre i dag än på den gamla tiden. Så där har vi kommit långt. Och vi har minskat flygandet, men det är mer av kostnadsskäl om jag ska vara ärlig. Den typen av frågor är nog inte högt upp på agendan inom idrotten, säger Mats Grauers.

Läs mer om Ödesfrågan
Mest läst