Mikaela Åhlin-Kottulinsky får tillbaka sin historiska seger som den första kvinnliga STCC-vinnaren någonsin. Men än kanske inte sista ordet är sagt. Arkivbild.
Mikaela Åhlin-Kottulinsky får tillbaka sin historiska seger som den första kvinnliga STCC-vinnaren någonsin. Men än kanske inte sista ordet är sagt. Arkivbild.

Diskningskaos kan drabba STCC

Svenska bilsportförbundets disciplinnämnd ändrar beslutet från loppet på Gelleråsen i augusti och Mikaela Åhlin-Kottulinsky får tillbaka segern. Men beslutet möter häftig kritik och kan få långtgående konsekvenser för STCC.

ANNONS
|

Svenska bilsportsförbundets disciplinnämnds beslut kom under tisdagen. Det friar PWR-teamet från anklagelserna om att ha modifierat avgassystemen på bilarna på ett otillåtet sätt och ger tillbaka alla segrar och poäng. Beslutet betyder dessutom att Mikaela Åhlin-Kottulinsky får tillbaka sin historiska seger från Gelleråsen, där hon blev första kvinna att vinna ett STCC-race.

– Jag har hoppat runt av glädje, säger hon till TT.

Skarp kritik

TCR Scandinavia, vars reglemente gäller i STCC, riktar skarp kritik mot disciplinnämndens beslut.

– Jag är otroligt uppbragt över hur man uttrycker sig, säger Greger Petersson på TCR Scandinavia som nu ifrågasätter om man överhuvud taget kan köra TCR-tävlingar i Sverige.

ANNONS

– Jag har frågat min moderorganisation om vi framöver överhuvud taget kan vara en del av Svenska Bilsportförbundet och STCC efter det här.

Nämnden motiverar beslutet på två sätt. Dels påstås tävlingsledaren ha delgivit fel person och dels anses reglementet svårtolkat. Men båda argumenten sågas av flera inblandade.

Tävlingsledaren Börje Blomén pekas ut som den som skulle informerat fel person.

Har disciplinnämnden varit i kontakt med dig?

– Nej. Eftersom jag står med som en av motiveringarna till beslutet är det märkligt att jag inte blivit tillfrågad, säger Blomén.

Är det som står om dig sant?

– Jag har inte gjort det som de påstår. Enligt mitt sätt att se det har de gått på hörsägen.

Disciplinnämnden menar också att STCC har ett reglemente som är svårt att förstå. De skriver: "Det verkar vara ett reglemente som ingen förstår riktigt eftersom man måste kontakta de personer som skrivit det hela för att få rätt tolkning".

– Det är graverande anklagelser mot oss alla som har skrivit reglementet. Nämndens skrivning är ytterst förvånande, man menar alltså att hela TCR-världen har ett oförståligt reglemente, säger Greger Petersson.

Disciplinnämnden har heller inte varit i kontakt med TCR som är den organisation som äger och ansvarar för reglementet. Petersson är även starkt kritisk till disciplinnämnden formulering.

ANNONS

– Det kan inte vara så att nämnden saknar kompetens att läsa ett reglemente, frågar han sig.

Han menar att beslutet undergräver trovärdigheten för tävlingsledning, domarjury, Svenska Bilsportförbundets tekniska kontrollant, TCR:s tekniske kontrollant och representanten för TCR Scandinavia.

Överväger överklaga

Beslutet från Disciplinnämnden kan överklagas till Svenska bilsportförbundets juridiska kommitté.

– Jag uppfattar det så när jag läser det här att de friats de på grund av en teknikalitet samtidigt som det vi protesterade mot inte var tillåtet, säger Dick Jönsson, teamchef på West Coast racing.

– Jag överväger att överklaga beslutet.

Fakta: Detta har hänt

19 augusti:Efter första loppet på Gelleråsen protesterar West Coast racing mot tre Cuprabilar från PWR-racing. De anklagas för att ha modifierat avgassystemet i strid med reglementet.

Innan beslutet fattats startar andra loppet. Mikaela Åhlin-Kottulinsky vinner, den första kvinnliga segraren i STCC:s historia. Tvåan Mattias Andersson protesterar eftersom hon kört en av PWR:s Cuprabilar.

Domarjuryn bifaller protesterna och samtliga förare diskvalificeras.

22 augusti:Cupra Racings internationella chef Jaime Puig ger PWR-teamet full backning och säger att det modifierade avgassystemet måste anses följa reglementet.

24 augusti:PWR-teamet överklagar diskningen som nu går vidare till första instans: Svenska bilsportförbundets disciplinnämnd. De börjar hämta in kommentarer från olika parter.

8 september:Inför loppet på norska Rudskogen besiktigas alla bilar före start för att säkerställa att de har godkända avgassystem. Flera team har bytt avgassystem sedan Gelleråsen, inte bara PWR-teamet.

19 september:TCR Technical Working Group som ansvarar för tolkningen av TCR-reglementet meddelar att de från med nu är tillåtet att modifiera avgassystemet på det sätt som PWR gjorde.

20 september:Disciplinnämnden kommer med sitt utlåtande. PWR frias från anklagelser och får tillbaka sina poäng. West Coast racing överväger att gå vidare i frågan.

Fakta: Parterna i dramat

• STCC:Står för "Scandinavian Touring Car Championship". Den främsta klassen i svensk racing. Touring Car handlar om modifierade standardbilar.

• TCR:Står för "Touring Car Racing". TCR-reglementet är de regler som gäller för en klass av modifierade standardbilar. STCC körs i enlighet med ett TCR-reglemente som är tillrättalagt för svenska förhållanden.

• Svenska Bilsportförbundet:Organiserar bilsport i Sverige. Är ett specialförbund inom Riksidrottsförbundet. STCC verkar under Bilsportförbundets paraply.

• PWR:En förkortning av bolagsnamnet Power Racing. Ett racingteam i Vikmanshyttan som drivs av Peter Wallenberg och Daniel Haglöf. Tävlar i STCC med bilar från Cupra. Deras förare är föremål för protesterna.

• West Coast Racing:Ett racingteam från Halmstad som tävlar i STCC och drivs Dick Jönsson. Dick Jönsson stod bakom den första protesten.

• Cupra:Bilmärket SEAT:s prestandamärke.

Fakta: Ny ställning i STCC

1) Robert Dahlgren 167 poäng.

2) Johan Kristoffersson 160.

3) Daniel Haglöf 146.

4) Andreas Wernersson 130.

5) Philip Morin 110.

6) Fredrik Ekblom 90.

7) Mattias Andersson 74.

8) Tobias Brink 68.

9) Mikaela Åhlin-Kottulinsky 37.

10) Hugo Nernan 36.

Källa: STCC

ANNONS